ANP neemt Twitter-dashboard RTreporter in gebruik
- Media
- 7 feb 2014 @ 16:47
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OnlineJournalistiek
- 7 feb 2014 @ 16:47
- Redactie Media
Persbureau ANP heeft als eerste persbureau in de wereld de software van RTreporter in gebruik genomen om op Twitter, volledig geautomatiseerd, in een vroeg stadium nieuws te signaleren. Na een succesvolle proef van drie maanden is een jaarcontract gesloten met RTreporter. Het Twitter-dashboard van RTreporter is door het ANP nu geïntegreerd in het nieuwsgaringsproces.
Onlangs werd bekend dat Datminr en CNN een dienst gaan uitrollen die op basis van data-analyse nieuws probeert te ontdekken in tweets. In Nederland is RTreporter, in samenwerking met de Vrije Universiteit en ondersteund door het Stimuleringsfonds voor de Pers, al sinds 2012 actief op dit vlak.
De redactie van de populairste nieuwswebsite van Nederland, NU.nl, werkte mee aan de ontwikkeling van het Twitterdashboard en heeft het inmiddels al bijna een jaar in gebruik. Het dashboard leidt dagelijks tot berichtgeving op NU.nl.
Het ANP is tevreden over de resultaten van de proef met RTreporter, zegt Johan Groeneveld, adjunct-hoofdredacteur. "De doelstelling was om minimaal vijf keer per week op het spoor te komen van een naar ANP-maatstaven nieuwswaardig item. Die doelstelling is ruim gehaald." Het Twitterdashboard zal nu verder worden uitgerold waarbij onder meer een groot scherm zal worden geplaatst waardoor het een prominente plek krijgt op de ANP-redactie.
Bert Kok, een van de oprichters van RTreporter, is erg blij met de samenwerking met het ANP. "Het persbureau werkt ook mee aan de verdere ontwikkeling van het dashboard. Zo willen we taalanalyse toevoegen om RTreporter nog relevanter te maken voor journalisten. Het ANP zal nauw worden betrokken bij dit project."
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing