Top-40: 'Downloads tellen niet meer mee in hitlijst'

Top-40: 'Downloads tellen niet meer mee in hitlijst'
  • Media
  • 19 feb 2014 @ 10:16
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • RadioMuziek

De Stichting Nederlandse Top-40 negeert bij de samenstelling van de wekelijkse hitlijst voortaan de download-gegevens van hits. Erik de Zwart laat weten dat de stichting deze maatregel neemt naar aanleiding van de tv-uitzending maandagavond van het consumentenprogramma Rambam.

In Rambam werd aangetoond dat verkopen via downloadplatforms makkelijk te manipuleren zijn door platenmaatschappijen en artiesten. 'Voor ons is deze uitzending de spreekwoordelijke druppel geweest', aldus Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Nederlandse Top-40. 'Eind vorig jaar hebben we al onze zorgen geuit over beïnvloeding bij andere hitlijsten. Om onze eigen betrouwbaarheid in de toekomst te blijven waarborgen, hebben we besloten om de downloadgegevens niet meer mee te laten wegen in de samenstelling van de Media Markt Top 40.'

De Top-40 wordt vanaf nu samengesteld op basis van airplay van grote landelijke radiostations, consumentenonderzoek en streaming-gegevens. De Zwart: 'Streaming heeft sterk aan populariteit gewonnen. Dat is een extra reden om te stoppen met het meenemen van de downloadgegevens. We hebben als Top 40 een reputatie hoog te houden.'

Begin volgend jaar bestaat de Nederlandse Top-40 precies vijftig jaar. Dat gaat volgens De Zwart groots gevierd worden. Zonder downloads dus.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken