Top-40: 'Downloads tellen niet meer mee in hitlijst'
- Media
- 19 feb 2014 @ 10:16
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - RadioMuziek
- 19 feb 2014 @ 10:16
- Redactie Media
De Stichting Nederlandse Top-40 negeert bij de samenstelling van de wekelijkse hitlijst voortaan de download-gegevens van hits. Erik de Zwart laat weten dat de stichting deze maatregel neemt naar aanleiding van de tv-uitzending maandagavond van het consumentenprogramma Rambam.
In Rambam werd aangetoond dat verkopen via downloadplatforms makkelijk te manipuleren zijn door platenmaatschappijen en artiesten. 'Voor ons is deze uitzending de spreekwoordelijke druppel geweest', aldus Erik de Zwart, voorzitter van de Stichting Nederlandse Top-40. 'Eind vorig jaar hebben we al onze zorgen geuit over beïnvloeding bij andere hitlijsten. Om onze eigen betrouwbaarheid in de toekomst te blijven waarborgen, hebben we besloten om de downloadgegevens niet meer mee te laten wegen in de samenstelling van de Media Markt Top 40.'
De Top-40 wordt vanaf nu samengesteld op basis van airplay van grote landelijke radiostations, consumentenonderzoek en streaming-gegevens. De Zwart: 'Streaming heeft sterk aan populariteit gewonnen. Dat is een extra reden om te stoppen met het meenemen van de downloadgegevens. We hebben als Top 40 een reputatie hoog te houden.'
Begin volgend jaar bestaat de Nederlandse Top-40 precies vijftig jaar. Dat gaat volgens De Zwart groots gevierd worden. Zonder downloads dus.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing