Omroepen sluiten Publiek Media Akkoord

Omroepen sluiten Publiek Media Akkoord
  • Media
  • 3 feb 2014 @ 09:33
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekTelevisieRadioOnline

De publieke omroepen AvroTros, BNN-VARA, KRO-NCRV, EO, MAX, VPRO en de taakomroepen NOS en NTR hebben hun beleidsplannen voor de periode 2016-2020 ingediend bij staatssecretaris Dekker. Bedoeling is om een zogeheten Publiek Media Akkoord af te spreken waarin gezamenlijke doelstellingen en afspraken zijn vastgelegd.

Het akkoord (PDF hier) omvat twaalf punten, waarvan de omroepen onafhankelijkheid en zelfstandigheid benadrukken. 'Onder coördinatie van de NPO stemmen wij ons aanbod af, investeren we samen in bijzondere programmering en specialiseren we ons in aanbod waarin wij sterk zijn. Door de onderlinge competitie bloeit de creativiteit', schrijven de omroepen.

In het Publiek Media Akkoord wordt onder meer ingespeeld op de lopende discussie over het zogeheten ‘ongecoördineerd media-aanbod’.  Onder punt 6 staat: 'De omroepen willen zelf toegang hebben tot alle media en platforms die relevant zijn voor het bereik van en de interactie met ons publiek, en de ruimte en financiën om voor die platforms te maken en te ontwikkelen. Alleen zo kunnen wij ons publiek volgen en vinden en relevant blijven in de informatievoorziening.'

NPO-topman Henk Hagoort liet eerder al weten na een gesprek met de VPRO (die hij had aangesproken op hun 'ongecoördineerd media-aanbod', net als de VARA) dat hij deze 'ordening' een zaak van de NPO vindt, niet van de individuele omroepen. 'Anders krijg je een situatie dat er dingen worden gemaakt waar niemand om heeft gevraagd, of er komen dingen op een plek terecht waar het publiek niet wordt bereikt', aldus Hagoort tegen Villamedia.

De opstellers van het Publiek Media Akkoord nodigen aspirant-omroepen uit zich bij het akkoord aan te sluiten. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken