De Groene stopt samenwerking met De Correspondent

De Groene stopt samenwerking met De Correspondent
  • Media
  • 31 mrt 2014 @ 11:31
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintOnlineJournalistiekCo-creatie

Uitgeverij De Groene Amsterdammer en het online platform De Correspondent beëindigen hun samenwerking, zo melden ingewijden aan NRC Handelsblad. Beide partijen zijn met elkaar in gesprek over de financiële afhandeling van het contract dat ze in 2012 aangingen.

De onderlinge samenwerking bestond er naast uitwisseling van kopij tussen beide media ook uit dat Groene-uitgever Teun Gautier als financieel directeur van De Correspondent fungeerde, op kosten van De Groene. Aan die constructie kwam eind vorig jaar een abrupt einde aan toen Gautier opstapte opstapte bij de Amsterdamse uitgeverij na een conflict over een externe financiering. 

Het gedwongen vertrek van Gautier, waarover niet werd overlegd met De Correspondent, leidde volgens NRC tot aanhoudende spanning tussen beide media. Rob Wijnberg, hoofdredacteur van De Correspondent, zou niet blij zijn met het wegsturen van zijn kompaan Gautier. Het bestuur van De Groene op zijn beurt zou de meerwaarde van de samenwerking voor het weekblad betwijfelen. Zo wordt er in de praktijk weinig content uitgewisseld.

Na overleg met advocaten is nu besloten de samenwerking te stoppen. Of De Groene ook afstand doet van de 10% aandelen van De Correspondent die het bezit, is 'onderwerp van gesprek', aldus Groene- bestuursvoorzitter Sijbolt Noorda tegen NRC Handelsblad

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken