'Het traditionele tv-model is over vijf jaar dood'

'Het traditionele tv-model is over vijf jaar dood'
  • Media
  • 11 mrt 2014 @ 12:39
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieOnlineContentVerdienmodellen

De manier waarop we nu televisie kijken is binnen vijf jaar compleet veranderd. Dat zegt producent Dana Brunetti van de Netflix-serie House of Cards. 'Digitale distributie, dat is waar het straks alleen nog maar om draait.'

Brunetti draagt het huidige model ten grave, waarbij traditionele kabelbedrijven en tv-zenders bepalen welke programma's wanneer te zien zijn. 'Binnen vijf jaar is dit model dood', zo tekende de Volkskrant op uit zijn mond tijdens een paneldiscussie op het Amerikaanse technologie-festival South by Southwest. ‘The next new networks, dáár gaat het leuk worden.’

Brunetti is samen met acteur Kevin Spacey eigenaar van Trigger Street Productions, het mediabedrijf dat in 2011 de serie House of Cards maakte en aan Netflix verkocht. De serie wordt gezien als de 'gamechanger' van de tv-industrie, omdat alle dertien delen van dit dure project tegelijk online werden gezet. Hoezo een week wachten op de tweede aflevering?

Door het succes van House of Cards duiken in de VS steeds meer online videoplatforms op. Ook Yahoo en Amazon werken aan eigen tv-producties. Ook in de rest van de wereld volgen bedrijven het succesvolle voorbeeld van Netflix, zoals de Nederlandse diensten NLziet, Videoland en Wappzapp.

Volgens Brunetti dachten veel mensen dat hij en Spacey 'gek waren geworden' toen ze het idee rond House of Cards pitchten. 'Ze begrepen gewoon niet waar we mee bezig waren. Nu snapt iedereen het. Dezelfde mensen die ons toen belachelijk maken, zitten nu bij ons op kantoor en vragen: Hoe krijg ik mijn show op Netflix?'

De dagen van de traditionele tv-distributie zijn dus geteld, zegt Brunetti nu. 'Een programma dat over vijf jaar niet te bekijken is via smartphones, tablets of streaming via de computer? Dat zou absurd zijn.' 

Lees ook de verslagen van South By Southwest op MarketingTribune.nl. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken