Piratenpartij helpt bedrijven om 'embedtax' BUMA/Stemra terug te eisen

Piratenpartij helpt bedrijven om 'embedtax' BUMA/Stemra terug te eisen
  • Media
  • 4 mrt 2014 @ 09:07
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekOnlineMuziek

De Piratenpartij heeft in samenwerking met juristen een voorbeeldbrief opgesteld waarmee bedrijven de heffingen die zij in het verleden hebben betaald voor het insluiten van YouTube-video’s kunnen terugvragen bij BUMA/Stemra. Onlangs stelde het Europees Hof dat verwijzen naar materiaal dat openbaar op internet wordt aangeboden, niet strafbaar is. De auteursrechtenorganisatie heeft gezegd af te zien van het innen van heffingen, maar eerder betaalde heffingen zullen niet terug worden betaald. De juristen van Wisemen Advocaten, die betrokken waren bij het opstellen van de voorbeeldbrief, menen dat BUMA waarschijnlijk toch verplicht kan worden om de ontvangen heffingen van de afgelopen vijf jaar terug te betalen.

Dit is de voorbeeldbrief

Buma/Stemra
Siriusdreef 22-28 2132 WT Hoofddorp
INFO@BUMASTEMRA.NL

Betreft: terugvordering betaalde licentievergoedingen (embedtax)

[Woonplaats, datum]

Geachte heer/mevrouw,

Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft in de zaak met kenmerk C-466/12 van 13 februari 2014 (Svensson/Retriever) bepaald dat het opnemen van aanklikbare links naar een website die vrij toegankelijk is, geen mededeling aan een nieuw publiek oplevert en zodoende niet door een auteursrechthebbende kan worden voorkomen.

Ook niet in het geval dat sprake is van het embedden van een auteursrechtelijk beschermd werk. Op uw website geeft u aan de uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie te volgen en dat u per 1 januari 2014 geen vergoeding meer zult vragen voor muziekgebruik waarbij sprake is van het linken naar of embedden van muziekwerken.

Genoemde uitspraak heeft evenwel ook gevolgen voor de licentieovereenkomsten die door gebruikers van muziekwerken met u zijn gesloten alsmede voor de vergoedingen die uit hoofde van de licentieovereenkomsten aan u zijn betaald. U hebt immers ten onrechte het standpunt ingenomen dat voor het aanbieden van muziekwerken op websites door middel van het ter beschikking stellen van aanklikbare links c.q. het embedden van werken, toestemming van auteursrechthebbenden vereist is.

Voor het muziekgebruik hebt u mij de volgende factuur/facturen gestuurd:

• Factuur met nummer [factuurnummer] van [datum] ad. € [bedrag]

Daarbij hebt u aangegeven dat na betaling van de factuur door u een licentie wordt verstrekt voor het betreffende muziekgebruik in de op de factuur genoemde periode. De factuur/facturen heb ik op [datum/data] betaald. Aangezien voor het betreffende muziekgebruik geen licentie vereist is, hebt u ten onrechte aanspraak gemaakt op de licentievergoeding. Door middel van deze brief maak ik aanspraak op terugbetaling van het betaalde bedrag/de betaalde bedragen.

Ik verzoek u het bedrag van € [totaalbedrag] binnen drie weken na heden te retourneren. Betaling dient te geschieden op de rekening met nummer [rekeningnummer] t.n.v. [naam].

Met vriendelijke groet,

[Uw naam en handtekening]

De Piratenpartij roept iedereen op die de afgelopen jaren een factuur van Buma/Stemra heeft betaald voor het linken of embedden naar muziek, op om met deze voorbeeldbrief richting Buma/Stemra aanspraak te maken op terugbetaling van de embedtax. 'Wij hechten eraan op te merken dat alleen een rechter uiteindelijk kan beslissen of Buma/Stemra de door u betaalde bedragen dient terug te betalen. Maar door middel van deze brief geeft u in ieder geval een eerste aanzet daartoe.'

Als de reactie van BUMA op de brieven bekend is, zullen de Piratenpartij en Wisemen advocaten de mogelijkheden tot gezamenlijke vervolgstappen onderzoeken.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken