WNL wil met Omroep MAX, VPRO 'dumpt' PowNed
- Media
- 6 mrt 2014 @ 13:05
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisiePolitiekStrategie
- 6 mrt 2014 @ 13:05
- Redactie Media
Publieke Omroepen zijn druk in overleg met elkaar over nauwere samenwerking. Zo wil WNL graag samenwerken met Omroep MAX. Het gaat nadrukkelijk niet om een fusie. Ook PowNed praat met andere omroepen, bij voorkeur met de VPRO, maar die laatste partij heeft al laten weten weinig aanknopingspunten te zien. Het zijn allemaal verkennende bewegingen in de aanloop naar de reorganisatie van de Publieke Omroep die volgend jaar zijn beslag krijgt.
WNL wil samenwerken met Omroep MAX, maar ziet niets in een fusie. 'We willen een lichte samenwerking aan de achterkant', zegt WNL-hoofdredacteur Bert Huisjes tegen NRC.nl. Het is nog niet bekend of het Commissariaat voor de Media, dat in april bepaalt welke omroepen zendtijd krijgen vanaf 2016, dit zal goedkeuren. Huisjes wijst erop dat in de Mediawet niets staat over hoe een samenwerking moet worden ingevuld, waardoor het 'sowieso maatwerk voor de minister' wordt.
Ook PowNed is zich aan het oriënteren op mogelijke samenwerking. Zo heeft de omroep geïnformeerd bij de VPRO. Lennart van der Meulen, directeur van de VPRO, heeft het aanbod tot samenwerking afgeslagen. 'Op basis van de programma’s is samenwerking by far niet vanzelfsprekend. En voor een puur technische samenwerking kunnen ze zich beter bij de NTR aansluiten.'
PowNed-voorzitter Dominique Weesie werd verrast door de publieke afwijzing van Van der Meulen. Onduidelijk is vooralsnog met welke omroep PowNed gaat samenwerken als de gesprekken met de VPRO inderdaad vastlopen. Weesie: 'We praten op dit moment met alle omroepen, verder is daar nog geen zinnig woord over te zeggen.'
De politiek verlangt van de Nederlandse Publieke Omroep dat het aantal omroepen wordt teruggebracht. Dit heeft al geleid tot fusies tussen Avro en Tros (onder de nieuwe noemer AvroTros) en tussen BNN en VARA. Door de extra bezuinigingen is de argwaan jegens politiek Den Haag bij de omroepen toegenomen.
Vandaag in "Vrije Geluiden" (VPROWNED). Dominique Weesie over het vierde neusfluitconcert van Johann Sebastian Bach (TV-Gids)
— Pritt (@Pritt) March 5, 2014
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing