Herstel van tv-reclame zet door
- Media
- 29 apr 2014 @ 12:40
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisieReclameOnderzoekMarketing
- 29 apr 2014 @ 12:40
- Redactie Media
De netto bestedingen voor tv–reclame voor spot zijn in het eerste kwartaal van 2014 uitgekomen op 176 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van vorig jaar. Op basis van deze cijfers constateert SPOT dat het herstel van de TV-markt, ingezet in het laatste kwartaal van 2013, heeft doorgezet in het afgelopen kwartaal.
'De positieve berichtgevingen over een economisch herstel in 2014 en de forse verbeteringen van het consumentenvertrouwen zijn voor veel adverteerders reden om hun marketingactiviteiten op te schroeven', aldus SPOT. 'Televisie is het medium dat traditioneel optimaal profiteert van een gunstig economisch klimaat. Een vergelijkbaar beeld was te zien na de vorige crisis in 2008-2009.'
De groei wordt voor een groot deel verklaard door een groter aantal tv-adverteerders in het eerste kwartaal van 2014 ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal adverteerders steeg in het eerste kwartaal met 6%. Logischerwijs is er daarom ook sprake van een groter aantal nieuwe tv-commercials in het eerste kwartaal.
Met uitzondering van de Telecom & ICT-branche rapporteert Nielsen over het eerste kwartaal in alle branches een groei. De meest opvallende stijger is de branche Financiële Dienstverlening, die voor het eerst sinds jaren een groei laat zien. Andere opvallende groeiers zijn de branches Brandstof & Energie, Was- & Reinigingsmiddelen en Overheid & Educatie.
Michel van der Voort, directeur SPOT: 'Met een groei van 7% overtreffen we onze eigen verwachtingen voor 2014. Televisie laat opnieuw zien dat zij zich snel herstelt na een economische crisis, sneller dan de meeste media. Het massale bereik en de grote impact van TV leiden tot een groot rendement waar adverteerders meer dan ooit naar op zoek zijn.'
SPOT is het Nederlandse marketingcentrum voor televisiereclame. Het verzorgt informatie over televisie als reclamemedium, biedt services ten behoeve van adverteerders en vertegenwoordigt de belangen van de reclamebedrijven van de televisiezenders. In SPOT participeren de volgende organisaties: Ster, Discovery Networks Benelux, ORN, RTL Nederland, FOX Channels Benelux, AT5, SBS Broadcasting, Disney Channels Benelux, BE VIACOM Benelux, NBCU, Eurosport en Sport1.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing