Nederlands patent voor app-voting bij live-tv

Nederlands patent voor app-voting bij live-tv
  • Media
  • 10 apr 2014 @ 17:10
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • AppsTelevisieInnovatie

Het Nederlandse bedrijf Shyless Creations heeft op 8 april patent gekregen op stemmen via een app bij een live tv-uitzending, zo blijkt vandaag op de website van het Nederlands Octrooicentrum. Shyless Creations verkrijgt daarmee alleenrecht op tv-voting per app.

Het in oktober 2012 ingediende patent beschrijft het real-time beïnvloeden van live televisie via een interactieve app waarbij het verloop en of de uitkomst van de televisie programma kan worden beïnvloed door een deelnemer die via een app meespeelt, zoals bijvoorbeeld de live uitzendingen van X Factor, The Voice of het Eurovisiesongfestival.

Naast het live stemmen via een app bij een dergelijk concept gaat het ook om formats waarbij er gebruik gemaakt word van een interactieve app zodat het publiek plaats onafhankelijk via een app kan meespelen als deelnemer.

'Huidige tv-programma's bevatten nog niet de hoogste niveau van interactiviteit', zegt Shailesh Ramessar, eigenaar van Shyless Creations. 'Interactiviteit is dan ook leidend voor het patent. Het publiek dat gebruik maakt van Second Screen toepassingen deed parallel mee aan een opgenomen of live programma waarbij het publiek geen invloed kon uitoefenen. Het veelgebruikte term live meespelen bij huidige formats is daarmee dan ook niet op te vatten als echt live. Het gepatenteerd concept Influenceable Real-time Interactive Live Television, kortweg IRILT is dan ook de toekomst van Second Screen waarbij kijkersparticipatie echte real-time interactieve participatie zal worden.'

Het verdienstenmodel bij live televisieprogramma's is mede gebaseerd op inkomsten van de kijker via bellen en sms'en. Het verdienstenmodel van dit patent beschrijft het kopen of verkopen van credits. Met dit verdienstenmodel kan een nieuw inkomstenbron worden aangeboord.

'Het gedachtegoed achter dit patent is om met dit alleenrecht de samenwerking met Nederlandse mediabedrijven en tv-producenten aan te gaan en vanuit Nederland verder te kunnen innoveren op real-time interactieve crossmediale concepten gericht op de nabije toekomst', aldus Ramessar. 'We gaan dan ook graag het het gesprek aan met de mediabedrijven en tv-producenten. Als kleine ondernemer vond ik het belangrijk om mijn idee te beschermen om niet opgegeten te worden door de grote vissen in medialand.'

Momenteel is het patent doorgezet als internationale aanvraag in de zogenaamde Patent Cooperation Treaty waarbij er nog een procedure voor doorzetting van het patent op nationaal niveau uitgevoerd kan worden. 'Voor de PCT-aanvraag zijn een paar toevoegingen gedaan in de conclusies die nog niet zijn gepubliceerd. Deze zijn ingediend bij de WIPO (World Intellectual Property Organization) om het patent te versterken. Samenwerkingsverbanden met andere bedrijven zal mede bepalen in welke landen dit nog meer commercieel het beste zal zijn om verdere aanvragen in te dienen', meldt Shailesh.

Shyless Creations is een adviesbureau in IT Service Management waarbij het gepatenteerd concept voor beïnvloedbaar real-time interactieve live televisie (Influenceable Real-time Interactive Live Television: IRILT) word toegepast.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken