Quote: 'Sanoma Images ziet verlies SBS groeien'

Quote: 'Sanoma Images ziet verlies SBS groeien'
  • Media
  • 16 apr 2014 @ 13:30
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieZakelijkKijkcijfers

Uit een vroege versie van het jaarverslag van Sanoma Images blijkt dat de tv-tak het verlies over 2013 heeft zien groeien naar 178 miljoen euro. Dat is 2 miljoen meer dan het jaar ervoor. Ook de omzet daalde: van 285 naar 267 miljoen euro. Ondanks het grotere verlies en de lagere omzet zou Sanoma uitkijken naar mogelijke overnames.

Sanoma Images is voor twee derde van uitgever Sanoma en voor de rest van Talpa, het mediabedrijf van John de Mol. Sanoma Images omvat televisiezenders SBS6, Net5 en Veronica, en de uitgever van Veronica Magazine.

Over het verlies meldt Quote dat het vooral het gevolg van een grote afschrijving die vorig jaar al was aangekondigd. Op operationeel niveau is volgens de uitgever wel winst gemaakt. Toch was 2013 volgens het jaarverslag ook geen prettig jaar als het gaat om de omzet: die daalde van €285 miljoen naar €267 miljoen. Net5 groeide in marktaandeel onder 20- tot 49-jarigen van 4,7% naar 5,4% en trok daarmee het gemiddelde van de groep een klein beetje omhoog naar 20,3%. SBS6 daalde van 9,2% naar 8,8%. In die cijfers zijn de betere kijkcijfers dankzij de dit jaar pas gestarte programma's Utopia en Celblok H natuurlijk nog niet meegerekend.

In de 'outlook' schrijft het bestuur in het jaarverslag dat het plan is om het bedrijf meer te diversificeren, door het 'succesvol lanceren van nieuwe activiteiten' en acquisities. Op eventuele overnames geeft Sanoma richting Quote geen commentaar. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken