Steeds meer lezers combineren papier en e-book
- 15 apr 2014 @ 16:40
- Redactie Media
Het aantal lezers dat naast papieren boeken ook e-books leest, is in een jaar tijd met 10% gegroeid. Vorig jaar las 36% papieren en digitale boeken, dit jaar is dat 46%. Ruim de helft van de Nederlanders geeft er de voorkeur aan om uitsluitend papieren boeken te lezen.
Dit blijkt uit onderzoek in de boekenbranche naar het kopen, lezen en lenen van boeken, uitgevoerd door GfK in opdracht van Stichting Marktonderzoek Boekenvak en haar partners CPNB, SIOB en Stichting Lezen.
De fysieke boekwinkel blijft favoriet om te snuffelen (39% van de kopers doet dit regelmatig tot vaak), maar ook voor gerichte aankopen (36%). De sfeer in de winkel is belangrijk, net als de vindbaarheid van boeken. Voor een ruime meerderheid (64 tot 71%) scoort de fysieke boekwinkel hierin goed. Vooral vrouwen en hoger opgeleiden willen graag op ideeën gebracht worden door sfeer en inrichting in de winkel; mannen vinden het advies van de verkoper belangrijker. In de online boekhandel wordt vooral gericht gezocht naar boeken (dit is voor 62% van de online kopers van belang).
Ook in de bibliotheek zijn sfeer en vindbaarheid belangrijk (61 en 76% van de leners), en is de meerderheid hierover tevreden. Voor 40% van de leners zijn de adviezen van de bibliotheekmedewerker van belang. De helft van de leners vindt het belangrijk dat er aanvullende informatie is over de boeken, en kan die informatie ook vinden. 46% van de leners leent wel eens boeken voor iemand anders.
Besteding aan boeken neemt af Boekenkopers geven minder uit aan boeken dan twee jaar geleden. Dat komt omdat ze minder zijn gaan lezen (31%) en vanwege het moeten bezuinigen op het eigen uitgavenpatroon (een kwart geeft aan te bezuinigen op boeken). Ook wordt er meer tijd aan andere media besteed (19%). 10% is meer gaan lenen bij de bibliotheek en eenzelfde percentage koopt meer tweedehands boeken. Overall geeft 34% van de boekenkopers minder uit aan boeken dan twee jaar belden. 17% is méér uit gaan geven.
Uit het onderzoek blijkt verder:
- Ruim de helft van de Nederlanders koopt minstens een keer per jaar een boek
- Een op de vijf Nederlanders leest tenminste één keer per week voor. Dit gebeurt het vaakst aan eigen kinderen (39%) en kleinkinderen (23%)
- Gemiddeld lezen lezers ongeveer 13 boeken per jaar uit.
- 17 procent van de Nederlanders bezoekt minstens een keer per maand de bibliotheek.
- Boekenleners lenen gemiddeld 19 boeken per jaar.
- e-books worden vaker gelezen op e-readers (51%) dan op tablets (43%). Vorig jaar lagen de verhoudingen bijna andersom (40 en 51%).
Geen nadere informatie over dit onderzoek bij de betrokken partijen. Het NUV maakte er wel melding van.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- digitaal
- e-book
- boekwinkel
- boeken
- papier
- online
- tablet
- boekenbranche
- CPNB
- lezen
- Stichting Lezen
- NUV
- bibliotheek
- onderzoek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: discussiedansjes, Brazilian...
- Hornbach pioniert met 4DX-bioscoopcommercial, 3D OOH en...
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- [column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing