RTL Nieuws compleet op de schop
- Media
- 2 mei 2014 @ 10:29
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - Televisie
- 2 mei 2014 @ 10:29
- Redactie Media
RTL Nieuws krijgt een nieuwe merkidentiteit. Tv, web én app gaan op de schop. Merel Westrik en Rick Nieman presenteren op 5 mei de eerste RTL Nieuws-uitzending vanuit een compleet verbouwde studio. 'Deze rebranding versterkt onze nieuwe koers.'
Op 5 mei om 19:30 uur introduceert RTL Nieuws één herkenbare en onderscheidende identiteit voor al haar activiteiten op tv, web en app. RTL Nieuws, RTL Z, Editie NL en RTL Weer en Verkeer krijgen een nieuwe studio, huisstijl, leaders en geluid. Dezelfde dag gaan ook de website en apps over.
Harm Taselaar, hoofdredacteur RTL Nieuws: 'De wereld van het nieuws is veranderd. Mensen checken nu massaal de hele dag op hun telefoon of tablet het laatste nieuws. Ook RTL Nieuws is in die jaren veranderd. We hebben apps ontwikkeld en brengen naast kant en klare nieuwsverhalen het allerlaatste nieuws in een live nieuwsfeed met non-stop updates. Je moet met je tijd meegaan. Stilstand is achteruitgang. De rebranding ondersteunt en versterkt deze nieuwe koers van RTL Nieuws.'
De hele nieuwe look and feel is gecreëerd door de Britse ontwerpers Mark Porter (van Mark Porter Associates) en Dylan Griffith (van Smörgåsbord Studio). Caroline Schnellen, Marketing & Communicatie RTL Nieuws: 'In de afgelopen anderhalf jaar zijn Mark Porter en Dylan Griffith verantwoordelijk geweest voor het opnieuw ontwerpen van elk visueel aspect van RTL Nieuws, RTL Z en RTL Weer en Verkeer. Hierdoor hebben we nu één herkenbare identiteit voor al onze platformen. Of we het nieuws nu kijken op tv, volgen via internet of mobiele apps, we zien de wereld steeds door een rechthoekig kader of frame. Dit frame is de basis geworden voor onze visuele identiteit, van de nieuwe logo’s tot aan het decor in de nieuwe studio.'
Designer Mark Porter: 'In een wereld waar de meeste tv-vormgeving nog vastzit in de jaren tachtig, gingen we op zoek naar een fris idee voor RTL Nieuws. Televisiezenders hebben niet langer een monopolie op het nieuws. We leven in het tijdperk van Twitter, Facebook en YouTube waarin mensen zelf op zoek gaan naar wat er speelt in de wereld.'
Dylan Griffith: 'We hebben een omgeving gecreëerd waar presentatoren en redacteuren duidelijk en direct met het publiek kunnen communiceren. Typografie, kleur- en beeldgebruik spelen allemaal een belangrijke rol bij het zo goed mogelijk vertellen van nieuwsverhalen. Het frame is niet alleen de basis voor de nieuwe huisstijl, maar staat voor wat RTL Nieuws elke dag doet: uit de tsunami van informatie, dát nieuws selecteren dat er voor hun publiek toe doet.'
Marc Schreuder, adjunct hoofdredacteur RTL Nieuws: 'De metamorfose van RTL Nieuws is een omvangrijk project. Niet alleen de huisstijl, maar ook de website, apps en muziek hebben we aangepast. De studio en regie waren ook aan vernieuwing toe. Na de goede ervaringen een paar jaar geleden bij de vorige verbouwing hebben we weer samengewerkt met het Belgische ontwerpbureau Pièce Montée. We maken nu gebruik van de nieuwste technieken, zoals robotcamera’s en virtuele technieken, augmented reality, waarbij beelden levensgroot op verschillende plekken kunnen worden geprojecteerd.'
Bij de nieuwe koers van RTL Nieuws hoort ook een nieuw geluid. De nieuwe leadermuziek is gemaakt door Martijn Schimmer van Schimmer Music Productions
Eerste uitzending RTL Nieuws op 5 mei om 19.30 uur.
RTL Z en Editie NL nemen op dinsdag 6 mei de nieuwe studio in gebruik.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing