[Cross Media Congres] Pim van der Feltz (Google): 'Advertising en content koppelen is de uitdaging'

[Cross Media Congres] Pim van der Feltz (Google): 'Advertising en content koppelen is de uitdaging'
  • Media
  • 14 mei 2014 @ 17:49
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ZakelijkOnlineZoekmachineStrategie

Google is groot, maar ziet nog altijd uitdagingen. Dat maakte Pim van der Feltz, directeur van Google Nederland, duidelijk als openingsspreker van het Cross Media Congres vandaag. Advertising en content koppelen, nog beter sturen op Big Data en natuurlijk het uitbouwen van Google Now. Ook reageerde hij op de rechterlijke uitspraak die het Europese Hof gisteren deed in het nadeel van Google.

Van der Feltz focuste expliciet op de virtuele assistent Google Now, een dienst die door veel aanwezigen duidelijk nog niet wordt gebruikt. 'Dan hebben we nog werk te doen', glimlacht de Google-directeur. 'Mensen gaan steeds meer dingen zelf doen. Eigen keuzes maken wat ze willen zien en daar zelf toestemming voor geven.' Als voorbeeld noemt hij De Correspondent en blogs. Maar het draait daarbij natuurlijk ook om je smartphone en wearables als Google Glass.

De drie basisvragen die Van der Feltz van toepassing vindt op hedendaagse marketing zijn:

  1. Zijn al onze marketingbeslissingen gebaseerd op data? 
  2. Gebruiken we de klantgegevens die we hebben? 
  3. Zijn we relevant voor de consument op elk moment?

Het moge duidelijk zijn dat Google naar marketing kijkt als het inspelen op wat klanten zoeken, maar in feite speelt die vraag voor elke marketeer, aldus Van der Feltz. 'De nieuwe marketeer moet eigenlijk een soort IT-manager zijn.' Marketing draait wat hem betreft steeds meer om het goed inzetten van de juiste technologie en inspelen op vergaarde consumentendata.

Advertising en content worden steeds meer hetzelfde. Goede voorbeelden vindt hij een platform als All Things Hair of McDonald's die kritiek van klanten op YouTube beantwoordt.

Het onderscheid tussen performance marketing en branding is voor Van der Feltz essentieel. 'Het zijn deze twee dingen die je bij elkaar kunt brengen. Hoe zorg je ervoor dat je écht de doelgroep bereikt? Wat wij veel doen met adverteerders is iets maken en het breed verspreiden, maar daarna moet je er verder aan werken.'

Uiteraard krijgt Van der Feltz na afloop van zijn presentatie op het Cross Media Congres een vraag over de rechterlijke uitspraak van het Europese Hof van gisteren over het recht 'om vergeten te worden', naar aanleiding van een Spanjaard die schadelijke informatie over hemzelf van Google wil zien worden verwijderd. Van der Feltz vindt het vreemd dat het bewuste artikel online mag blijven staan, maar dat Google er niet naar mag verwijzen. 'Wij moeten geen redactionele rol krijgen.'

De Cross Media Awards worden gesponsord door RLVNT, Ster, PauwR, 538 Groep, Exterion Media en MarketingTribune

 

 

 

 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken