RTL4 beleeft beste aprilmaand

RTL4 beleeft beste aprilmaand
  • Media
  • 1 mei 2014 @ 11:49
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieKijkcijfers

RTL Nederland heeft met de tv-zenders in april een mooie stijging weten te boeken. Het gezamenlijk zenderaandeel in de doelgroep 20-49 jaar kwam uit op 34,2%, ruim meer dan de 32,3% van een jaar geleden. De Publieke Omroepen bereikten 23,7% en de SBS Groep 21,2%. Marktleider RTL4 realiseerde de beste aprilmaand sinds 2004: er werd een gemiddeld zenderaandeel in de doelgroep Boodschappers 20-49 jaar behaald van 21%.

In het weekend werden twee avonden vernieuwd. Op 12 april ging de nieuwe zaterdagavond van start met ‘Typisch Carlo & Irene’ en ‘ZaterdagavondJURK’, goed voor bovengemiddelde zenderaandelen in de doelgroep van RTL 4 van beide circa 24%. Op 25 april beleefde de nieuwe vrijdagavond de première met ‘Het Zijn Net Mensen’ (21,5%) en ‘Alles Mag Op Vrijdag’ (29,3%).

In totaal gingen er bij RTL 4 negen nieuwe series van start. Maar liefst 22 titels behaalden meer dan 1 miljoen kijkers en drie daarvan gingen zelfs over de 2 miljoen heen. ‘Divorce’ en ‘GTST’ waren de best bekeken programma’s met allebei 2,1 miljoen kijkers en zenderaandelen van 33,6 en 36,6 procent (Boodschappers 20-49 jaar). ‘Everybody Dance Now’ trok met de finale ruim 1,5 miljoen kijkers. ‘Moordvrouw’ sloot een recordseizoen af met ruim 2 miljoen kijkers voor de laatste aflevering en ‘Buch in de Bajes’ bracht het eigen record op 1,3 miljoen kijkers.

Ook de komst van RTL Late Night draagt duidelijk bij aan de groei van RTL 4. In april kwam het programma uit op pieken van 27,7% zenderaandeel (Boodschappers 20-49 jaar) en 1,2 miljoen kijkers.

De jongerenzender RTL 5 komt deze maand uit op een zenderaandeel van 6,8% in de doelgroep 20-34 jaar en is hiermee aanzienlijk hoger dan dezelfde maand vorig jaar (5,8%). De maandagavond was de best bekeken avond op RTL 5 met ‘From Russia With Love’ en ‘Ik Heb Het Nog Nooit Gedaan’, die op 7 april de hoogste scores behaalden met 14,5% en in de jongerendoelgroep 22,7%.

Op 28 april ging de nieuwe maandagavond van RTL 5 van start met 'Levenslang met dwang' en het omstreden Project P: Stop Het Pesten. Dat laatste programma haalde 19,2%, terwijl 'Levenslang' beter scoorde met 26,9% zenderaandeel in de jongerendoelgroep.  

De dinsdagavond liet ook een stijging zien ten opzichte van vorig jaar dankzij ‘Adam zkt. Eva’ (17,0 procent zenderaandeel op 22 april) en ‘I Can Make You A Supermodel’ (14,6 procent zenderaandeel op 22 april). Op 29 april gingen ‘Samantha & Michael: Doe Effe Paranormaal!’ en ‘Roy Donders: Meer Dan Stylist Van Het Zuiden’ direct goed van start met respectievelijk 15,2 procent en 14,5 procent zenderaandeel in de jongerendoelgroep.

Mannenzender RTL 7 kwam in april uit op een gemiddeld zenderaandeel van 7% in de eigen doelgroep van mannen tussen 20- 49 jaar. De vooravond is beter bekeken dan in dezelfde maand vorig jaar, vooral dankzij 'Stop! Politie', dat op een gemiddelde uitkwam van 5,7 procent in de core doelgroep. De films op de dinsdag en woensdag trokken ook meer kijkers. 'Independence Day' had prime time het hoogste zenderaandeel (11,8 procent in Mannen 20 - 49 jaar) en 'Spider Man 3' de meeste kijkers (421.000). De best bekeken uitzending van RTL 7 was de Europa League-kwartfinale tussen AZ en Benfica met 1,2 miljoen kijkers en 25,1 procent zenderaandeel in de core doelgroep. Op 14 april kwam 'Voetbal International' uit op 16,0 procent zenderaandeel in de doelgroep van RTL 7. 'Koning Voetbal' scoorde eveneens bovengemiddeld, met een zenderaandeel van 8,2 procent in Mannen 20 - 49 jaar.

RTL 8 haalt met 3,8 procent zenderaandeel in de doelgroep Vrouwen 20-49 jaar de hoogste april-maand sinds 2008. Dat is maar liefst 15 procent hoger dan dezelfde maand vorig jaar (3,3 procent) en 12 procent hoger dan vorige maand (3,4 procent). De dinsdagavond laat de grootste stijging zien dankzij de goede performance van de film Eat, Pray, Love op 8 april met 9,9 procent zenderaandeel in Vrouwen 20-49 jaar (tevens de best bekeken film op RTL 8) en de klassieker ‘Grease’ op 22 april met 7,2 procent zenderaandeel. De zondagavond is de best bekeken avond van RTL 8 met de series ‘Crime Scene Investigation’ en ‘CSI New York’.

De nieuwe vooravond op maandag t/m vrijdag met een dubbele aflevering van ‘The Bold & The Beautiful’, ‘EHBO Eerste Hulp Bij Opvoeden’ en ‘Judge Judy’ is goed van start gegaan. Vooral de tweede aflevering van ‘The Bold & The Beautiful’ werpt zijn vruchten af.

RTL Telekids haalt over alle tijdvakken heen een gemiddeld zenderaandeel van 8,8 procent in de doelgroep 3-8 jaar, dit is gelijk aan vorige maand. In het middag tijdvak op maandag t/m vrijdag is er meer gekeken en stijgt het gemiddelde zenderaandeel naar 5,1 procent. De best bekeken programma’s deze maand waren ‘Koala Brothers’ en ‘Chuggington’.

Afgelopen maand zijn de Telekids-programma’s bijna 8 miljoen keer bekeken via de RTL XL app, de Telekids app en RTLXL.nl. Sinds de lancering in januari 2013 is de app van de kinderzender 365.055 keer gedownload (bron: Google Play, iTunes en comScore).

RTL Crime haalt in april een cumulatieve bereik van 676.000 in de doelgroep 6+ en 306.000 in de doelgroep 20-49. Het best bekeken programma op de crime-zender is ‘Baantjer’ op 5 april gevolgd door ‘Moordvrouw’ op 6 april.

Vrouwenzender RTL Lounge haalt in april een bereik van ruim 1,1 miljoen in de doelgroep 6+ en 339.000 in de doelgroep Vrouwen 20-49 jaar. De preview van ‘GTST’ in de ochtend-uren is het best bekeken programma op deze zender.

RTL Telekids 24/7 haalt een bereik van 539.000 in de doelgroep 6+. In de core doelgroep 3-8 jaar haalt de zender een bereik van 134.000 wat hoger is dan vorige maand. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken