Suzanne Ekel: 'Corporate storytelling doe je op Twitter'

Suzanne Ekel: 'Corporate storytelling doe je op Twitter'
  • Media
  • 14 mei 2014 @ 13:41
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ContentOnlineSocial mediaMarketing

Twitter wordt steeds meer een medium van storytelling, ook voor bedrijven. Dat stelde Suzanne Ekel, head of marketing van Twitter Nederland, vandaag op het eerste Cross Media Congres in Amsterdam. 'Dat vergt wel een goede planning en creativiteit.'

Twitter is in de loop der jaren veranderd. Afgelopen vrijdag was de ludieke actie #oldskooltwitter, waarbij twitteraars voor de grap 'tweets van vroeger' plaatsten. Dat je nu koffie drinkt is niet echt meer het soort bericht dat men plaatst, aldus Ekel. 'Het gaat nu echt om verhalen vertellen, om storytelling.'

Er zijn 255 miloen actieve gebruikers van Twitter. Niet iedereen van die mensen twittert actief, er zijn ook pure lezers. Ruim driekwart twittert mobiel, 64% tijdens het tv-kijken. Momenteel worden er 500 miljoen tweets per dag geplaatst, waarvan 5,3 miljoen tijdens de finale van het Eurovisie Songfestival.

Een op de twee twitteraars volgt merken, dus liggen er volgens Ekel geweldige kansen voor marketing op Twitter. 'Het gaat natuurlijk om de juiste content op het juiste moment bij de juiste doelgroep, maar dat vraagt wel om een zorgvuldige aanpak. Dat draait om heel goed plannen.'

Ekel redeneert daarbij vanuit een model met vier kwadranten: 'everyday, campaign, reaction en live.' Ekel: 'Je kunt als bedrijf via Twitter continu aanwezig zijn in het leven van de consument. Dat vergt wel creativiteit, want zeker bij een actueel event weet je van tevoren niet precies wat er gaat gebeuren. Een rode kaart, winnen of verkiezen, een scheidsrechter die iets geks doet? Feit is dat er de komende maanden veel evenementen zijn waar bedrijven via Twitter op kunnen inhaken.'

Ekel ontkent dat het aantal gebruikers onder druk zou staan, zoals presentator Michiel Frackers suggereerde. 'Het is natuurlijk wel zo dat er bij de beursgang een enorme ambitie is neergelegd. In Nederland gaat het goed. We zijn nu ook echt bezig met het uitrollen van de zakelijke propositie.' Kortom: Ekel rekent op alleen maar meer groei, zeker commercieel.

Facebook ziet Ekel niet als concurrent. 'Dat is net zojuist als: wil je een biertje of een appel? Wij merken dat ook helemaal niet. Zakelijk kan er juist steeds meer bij Twitter.' Het Nederlandse kantoor breidt dit jaar nog uit met enkele functies.

 

 

 

 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken