WPG verkoopt vier grote uitgeverijen

WPG verkoopt vier grote uitgeverijen
  • Media
  • 14 mei 2014 @ 09:24
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintVerkoopStrategieContent

Uitgeefconcern WPG stoot vier befaamde uitgeverijen af. Querido, De Arbeiderspers, Nijgh & Van Ditmar en Athenaeum Polak & Van Gennep worden voor een onbekend bedrag verkocht aan Paulien Loerts, nu directeur van het WPG-onderdeel Singel 262. Ook het toonaangevende tijdschrift Voetbal International (VI) staat te koop.

Volgens WPG-directeur Koen Clement is de verkoop noodzakelijk, gezien de al jaren dalende boeken- en tijdschriftenmarkt, die ervoor zorgt dat veel uitgeverijen moeten inkrimpen of fuseren. Ook bij WPG daalt de omzet. Vorig jaar bedroeg die 160 miljoen euro, een krimp van ruim eenvijfde in drie jaar.

Een reorganisatie en het verkopen van de monumentale grachtenpanden waarin de uitgeverijen en het hoofdkantoor zijn gevestigd, moeten ervoor zorgen dat het bedrijf eind dit jaar weer schuldenvrij is.

Tegen NRC zegt Clement: 'Je kunt niet op alle borden tegelijk blijven schaken. Vooral met deze fondsen dreigden we in een onverkwikkelijk scenario van samenvoegen, afslanken en schrappen te komen. We hebben besloten dat we die grens niet gaan overschrijden. WPG is niet op aarde om bijvoorbeeld Nijgh & Van Ditmar, met een geschiedenis van ruim 175 jaar, te laten verpieteren tot de schijn van een literair fonds.'

De kopende partij, Paulien Loerts, wil van de vier uitgeverijen weer een winstgevend bedrijf maken door ondersteunende functies als het rechtenbeheer, de financiële administratie en het personeelsbeleid uit te besteden. Er vallen volgens haar geen ontslagen. In een brief aan de auteurs schrijft ze: 'Alle uitgevers, redacteuren, bureauredacteuren, promotiemedewerkers, alle mensen waar jullie nu mee werken, zullen meegaan in het nieuwe bedrijf.'

Het tijdschrift Voetbal International is te koop. 'We zijn aan het kijken wat de scenario’s voor eventuele verkoop van VI zijn', aldus Clement. 'We kijken ook in het buitenland rond of er animo is.' Tegelijkertijd werkt hij aan een scenario waarbij VI met een investering van buitenaf behouden kan blijven. Eerder dit jaar verkocht WPG de tijdschriften Opzij en J/M Ouders. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken