RTL, SBS en NPO starten op 1 juli met NLziet

RTL, SBS en NPO starten op 1 juli met NLziet
  • Media
  • 13 jun 2014 @ 11:02
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieContentMediaVerdienmodellen

NLziet, de dienst voor video-on-demand van RTL, SBS en NPO, gaat 1 juli van start. Een abonnement kost 7,95 euro per maand. Dat maakten de omroepen donderdag bekend. NLziet is een aparte dienst naast NPO+, RTL XL en Kijk.

Het aanbod van NPO+, Uitzending Gemist, RTL XL en Kijk wordt in de dienst gecombineerd en alle programma's zijn tot een jaar terug te kijken. In totaal zijn er een kleine 2.800 programma's zonder reclame te bekijken.

NLziet biedt vooral Nederlandse tv-programma's aan, maar buitenlandse series als CSI die al op RTL4 worden uitgezonden kunnen ook in NLziet komen.

Ook krijgt NLziet een Android- en iOS-app. Beide apps hebben geen ondersteuning voor respectievelijk Google's Chromecast en Airplay, waardoor streams van NLziet niet via de app naar de tv kunnen worden gestreamd. De betrokkenen laten weten aan beide functionaliteiten te werken. 

NLziet is een reactie van de zenders op de razendsnel groeiende concurrentie van diensten als Netflix. Niet voor niets hanteert NLziet een vergelijkbaar tarief. Volgens de recent aangestelde Niels Baas conflicteert NLziet niet met RTL's Videoland, dat juist ook oudere series wil aanbieden. Tijdens de persconferentie zei hij: 'Wel hebben we met de prijsstelling goed om ons heen gekeken naar de concurrentie.'

Volgens de directie van NLziet staan andere Nederlandse zenders in de rij om zich bij de dienst aan te sluiten, iets waar vooral kabelaars, nu nog alleenheerser in het tv-aanbod niet blij van zullen worden, zo meldt de Volkskrant. De Ziggo's en UPC's breiden in allerijl hun eigen on demand-diensten uit.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken