PZC werft abonnees met lege voorpagina

PZC werft abonnees met lege voorpagina
  • Media
  • 11 jun 2014 @ 11:51
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintCampagnesBereik

Het Zeeuwse regionaal dagblad PZC voert op opvallende wijze campagne om meelezers van de krant te werven als nieuwe abonnee. Woensdag was de voorpagina van de krant nagenoeg leeg, maar wel voorzien van de slogan 'Nog meer Zeeuws nieuws'.

Wie de lege voorpagina omslaat, stuit op een bericht waarin hoofdredacteur Peter Jansen uitlegt dat PZC nieuwe lezers nodig heeft om een betere krant te maken. ‘U kunt ons helpen om die lezers te vinden’, schrijft Jansen. ‘Dat kunnen betrokken mensen zijn die nog geen abonnement hebben, maar ook Zeeuwen die de PZC wel lezen, maar de krant delen met buren, vrienden of familie. Stel nu eens dat die mensen ook betalend abonnee worden. Het zou ons duizenden nieuwe abonnees brengen. Het zou de PZC in staat stellen om te investeren in nog betere en dikkere kranten en om u nog beter van dienst te zijn.’

Op pagina drie en vier maakt de lezer kennis met de eerste reclame-uitingen voor de PZC-campagne. Abonnees die nieuwe abonnees aandragen, krijgen drie jaar lang 33% korting op hun krant. Die korting geldt ook voor nieuwe abonnees.

‘De PZC kent een opvallend hoog percentage meelezers, zo’n 40%. Dat zijn familieleden, buren, vrienden en kennissen van onze abonnees’, vertelt coördinator marketing Suzanne Appelman tegen Villamedia.nl. Tussen 2009 en vorig jaar daalde het aantal abonnees van 51.000 naar 45.000. Die daling wil PZC nu bijsturen. 

Via krant, website, Facebook en abri’s gaat de PZC bestaande abonnees en niet-lezers met elkaar in contact brengen. Samen kunnen ze een kortingsabonnement afsluiten. Om een handje te helpen lanceert de PZC een site waarin beide partijen gematcht worden: PZC Matchmaker. Wanneer het systeem een match gevonden heeft, profiteren beide van de korting.

Aan de korting zit wel een voorwaarde verbonden: als een van beide gematchten na een jaar het abonnement opzegt, vervalt ook het voordeel voor de ander automatisch.

UPDATE: Lees ook het uiterst kritische commentaar van Bert Groothand van Platform Content. 'Het is niet alleen knullige zunigheid, het is visieloosheid ten top. Vanuit jezelf redenerend. Geen binding met je doelgroep opbouwen, geen contact maken met die doelgroep om te kijken en de luisteren wat men wil. Nee, we sturen ze gewoon een krant met een lege voorpagina. Ben benieuwd of de betalende lezers nog lang zullen betalen.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken