RTL Nederland heeft grote plannen met YouTube

RTL Nederland heeft grote plannen met YouTube
  • Media
  • 19 jun 2014 @ 10:50
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaDigitaalOnlineVerdienmodellen

RTL Nederland opent eind 2014 een zogenaamd multi-channel network op YouTube. Daarin gaat het zijn eigen videoproducties en die van (semi-)professionele derde partijen exploiteren. Het mediabedrijf hoopt hiermee een extra inkomstenbron aan te boren.

Dit meldt Arno Otto, directeur Digitaal van RTL Nederland, vandaag op Emerce.nl. 'Vorig jaar hebben we met YouTube de doorgifte van RTL-content nieuw leven ingeblazen', aldus Otto tegen Emerce. 'In oktober zijn we gestart met onze eigen YouTube-kanalen, gebaseerd op specifieke programma’s en thema’s als reality, talent, entertainment. We bekijken nu de mogelijkheden om zelf een multi-channel network te lanceren met content van RTL en van derden.'

Multi-channel networks (MCN) worden gezien als de nieuwe generatie tv-netwerken en openbaren zich peimair op YouTube. Rondom specifieke thema’s worden goede producenten gezocht, die meedelen in de reclame-inkomsten van het YouTube-kanaal. Een Nederlandse MCN van wereldformaat is Zoomin in Amsterdam. Naast RTL zou ook Smartclip ambities hebben om een multi-channel network te starten. 

Vorige maand gaf CCO Ton Rozenstraten van RTL Nederland al aan op het Cross Media Congres op zoek te zijn naar nieuwe verdienmodellen. Hij sprak toen met name over extra geld verdienen met 'consumer experience'.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken