Acht onmisbare tips voor het beste persbericht

Acht onmisbare tips voor het beste persbericht
  • Media
  • 11 jul 2014 @ 19:49
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PR

De gouden formule voor een persbericht dat probleemloos de krant of het journaal haalt bestaat niet. Toch vergroot je de slagingskans aanzienlijk wanneer je de volgende acht tips van ANP Pers Support ter harte neemt.

1) Maak het relevant

Of je het nu relevantie of nieuwswaarde noemt, in de kern komt het op hetzelfde neer. Stel je, voordat er ook maar een letter op papier gaat, de vraag: 'Ja, en? Wie boeit dit?' Kun je in de kop en de lead (inleiding) de ontvangende partij niet uitleggen wat de betekenis is van jouw bedrijf, product, dienst of innovatie, stop dan even. En ga op zoek naar het werkelijke antwoord waarom jouw persbericht het verschil gaat maken. Pas dan is er voor de journalist reden om jouw verhaal door te vertellen. En zullen ook veel lezers, kijkers en luisteraars jouw boodschap omarmen. 

2) Maak het actueel

Als relevantie de basisvoorwaarde is, dan vormt voor het ontvangende medium de actualiteitswaarde de kers op de taart. Kijk of het persbericht inhoudelijk kan meeliften met een thema, onderwerp of issue dat volop in de aandacht staat. Zeker als je in staat bent een nieuw inzicht aan de berichtgeving toe te voegen, maak je een grote kans de aandacht te krijgen die je zoekt. 

3) Feiten maken het verschil     

'Where's the beef?', vragen Amerikanen als ze worden geconfronteerd met woordenbrij en beweringen zonder onderbouwing. In de journalistiek is dat niet anders. Een mooi verhaal is interessant, maar niet per definitie nieuwswaardig. Dat wordt het pas als het de vorm aanneemt van een claim die ook nog eens met feiten wordt onderbouwd. Met andere woorden, harde cijfers en data mogen in een persbericht niet ontbreken. 

4) Nee, niet uniek 

Een bewering trekt dus aandacht, maar er is er een waarvoor redacties inmiddels volstrekt immuun zijn geworden: uniek. Uniek staat bij media voor de niet ingeloste verwachting, de teleurstelling bij weer een kop die veel belooft maar niet wordt waargemaakt. Uniek is een oordeel dat marketeers en reclamebureaus willen opdringen. Journalisten komen liever zelf - op basis van eigen beoordeling van de inhoud - tot zo'n slotsom. En zullen je prijzen als het uitzonderlijke, het onderscheidende ook daadwerkelijk is bewezen. Vermijd dus overdrijving. 

5) Meer informatie, meer informatie

Een persbericht kan over een onderwerp gaan dat het nieuws van de dag wordt. Dat om vervolgberichtgeving en nadere uitdieping schreeuwt. Maar ja, een persbericht van drie A4-tjes of meer is uit den boze. De oplossing: links naar of bijlagen met achtergrondinformatie die de journalist verder helpen en voldoende basis geven om op deskundige wijze het onderwerp verder ter hand te nemen. Welke vorm de informatie moet hebben? Alles kan: rapporten, white papers, foto's, graphics, video's of eerder over het onderwerp verschenen artikelen.  

6) Quotes die iets toevoegen

Directeuren A en B in een gezamenlijk persbericht: ''Wij zijn zeer verheugd met het vinden van een partner waardoor we samen onze toekomstige ambities kunnen realiseren. De synergie die we voorzien zal ons sterker positioneren op de markten waar we de komende jaren groei verwachten.'' 

Een voorbeeld van een betekenisloze quote. Omdat er niets gezegd wordt. Waar media op wachten zijn citaten die inhoudelijk iets toevoegen aan de kern van het verhaal. In bovenstaand voorbeeld dus een feitelijke toelichting hoe de gezamenlijke ambities eruit zien, wat er aan de huidige positionering mankeert en waarom die beter moet, waar de nieuwe markten liggen en welke kenmerken ze hebben. 

7) Max. anderhalf

Hoe lang mag een persbericht zijn? Een tot anderhalve pagina, exclusief de boilerplate - het gedeelte met daarin informatie over de verzender (Over Bedrijf A) en de Noot voor de Redacties. Lukt het om de boodschap spits en kernachtig over te brengen dan volstaat één A4-tje, maar vraagt de essentie van het bericht een uitgebreidere toelichting dan is een halve pagina extra ook prima. De crux is dat het verschil in de kop en de inleiding gemaakt moet worden. Heb je de journalist in die eerste 5 regels voor je gewonnen, dan vindt hij het geen probleem om 1,5 pagina te lezen. Omdat hij weet dat het de moeite waard is. 

8) Goede distributie

Heb je een goed persbericht, stuur je het naar de verkeerde mensen. Heb je nog niets. Werk daarom met geactualiseerde pers- en medialijsten. Zodat je weet dat jouw persbericht op de juiste redacties belandt en bij de journalisten die jouw onderwerp in de portefeuille hebben. Gezien het grote verloop op redacties is het verstandig te werken met een partner die jouw mediabestanden up-to-date houdt en garandeert dat het persbericht nationaal - en zo nodig internationaal - op de belangrijkste nieuwsplatformen belandt.

www.perssupport.nl

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken