Fontys onderzoekt geautomatiseerde nieuwsredactie

Fontys onderzoekt geautomatiseerde nieuwsredactie
  • Media
  • 15 jul 2014 @ 14:30
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieMediaJournalistiekStorytelling

Het interdisciplinaire Fontys Lectoraat Media, waaraan behalve Journalistiek ook Economie, ICT, Communicatie en Kunsten meedoen, ontvangt financiële ondersteuning van het Stimuleringsfonds voor de Pers voor onderzoek naar de invloed van technologie op het vertellen van verhalen. Daarbij gaat onder meer worden geëxperimenteerd met geautomatiseerde nieuwsredactie.

Binnen dit eenjarige onderzoek ontwikkelt coördinator Hille van der Kaa met haar kenniskring onder meer tools die het mogelijk maken om automatisch verhalen te vertellen. Ze werkt hiervoor samen met de Universiteit van Tilburg en mediapartners ANP, Telegraaf Media Groep en De Correspondent.

Naast de ontwikkeling van de tools kijkt Van der Kaa met studenten en docenten naar de implicaties van dit soort nieuwe technologieën voor het toekomstige werkveld van de studenten van de betrokken instituten. Dit gebeurt onder de noemer FutureMediaLab

Met de ondersteuning van 45.000 euro vanuit het Stimuleringsfonds maakt het lectoraat tools die automatisch teksten versimpelen, teksten analyseren en teksten produceren. Een proefopstelling waarbij door middel van sportsensoren een automatische wedstrijdverslag wordt gemaakt, vormt onderdeel van het project. De onderzoekers maken gebruik van open source codering, waardoor de kennis aan iedereen beschikbaar wordt gesteld.

De eenjarige onderzoekslijn vormt de start van een vierjarig onderzoeksplan waarbij geëxperimenteerd wordt met een volledig geautomatiseerde nieuwsredactie. 

Onlangs werd bekend dat persdienst Associated Press steeds meer berichtgeving door journalistieke 'robots' laat schrijven. Ook LA Times maakt al enige tijd gebruik van automatisch gegenereerde nieuwsberichten, onder meer op basis van digitaal binnenkomende sportuitslagen en meteorologische data. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken