Fontys onderzoekt geautomatiseerde nieuwsredactie
- Media
- 15 jul 2014 @ 14:30
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - InnovatieMediaJournalistiekStorytelling
- 15 jul 2014 @ 14:30
- Redactie Media
Het interdisciplinaire Fontys Lectoraat Media, waaraan behalve Journalistiek ook Economie, ICT, Communicatie en Kunsten meedoen, ontvangt financiële ondersteuning van het Stimuleringsfonds voor de Pers voor onderzoek naar de invloed van technologie op het vertellen van verhalen. Daarbij gaat onder meer worden geëxperimenteerd met geautomatiseerde nieuwsredactie.
Binnen dit eenjarige onderzoek ontwikkelt coördinator Hille van der Kaa met haar kenniskring onder meer tools die het mogelijk maken om automatisch verhalen te vertellen. Ze werkt hiervoor samen met de Universiteit van Tilburg en mediapartners ANP, Telegraaf Media Groep en De Correspondent.
Naast de ontwikkeling van de tools kijkt Van der Kaa met studenten en docenten naar de implicaties van dit soort nieuwe technologieën voor het toekomstige werkveld van de studenten van de betrokken instituten. Dit gebeurt onder de noemer FutureMediaLab.
Met de ondersteuning van 45.000 euro vanuit het Stimuleringsfonds maakt het lectoraat tools die automatisch teksten versimpelen, teksten analyseren en teksten produceren. Een proefopstelling waarbij door middel van sportsensoren een automatische wedstrijdverslag wordt gemaakt, vormt onderdeel van het project. De onderzoekers maken gebruik van open source codering, waardoor de kennis aan iedereen beschikbaar wordt gesteld.
De eenjarige onderzoekslijn vormt de start van een vierjarig onderzoeksplan waarbij geëxperimenteerd wordt met een volledig geautomatiseerde nieuwsredactie.
Onlangs werd bekend dat persdienst Associated Press steeds meer berichtgeving door journalistieke 'robots' laat schrijven. Ook LA Times maakt al enige tijd gebruik van automatisch gegenereerde nieuwsberichten, onder meer op basis van digitaal binnenkomende sportuitslagen en meteorologische data.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- opleiding
- Fontys
- experiment
- robots
- FutureMediaLab
- studie
- automatisering
- subsidie
- storytelling
- Hille van der Kaa
- lectoraat
- onderwijs
- nieuwsredactie
- onderzoek
- Stimuleringsfonds voor de Pers
- redactie
- innovatie
- media
- TMG
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing