Franse media streng op scheidslijn PR en journalistiek

Franse media streng op scheidslijn PR en journalistiek
  • Media
  • 8 jul 2014 @ 00:07
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaPRJournalistiekPrint

De komende drie weken staan in het teken van de Tour de France. Een goede reden om de rol van journalistiek en Public Relations in dit zonnige land eens onder de loep te nemen. In deze zeer aantrekkelijke afzetmarkt (Nederland exporteerde vorig jaar voor 36 miljard euro naar Frankrijk) werkt het mediawereld namelijk net even anders dan in Nederland.

Een belangrijk verschil is het scherpe onderscheid dat in Frankrijk bestaat tussen PR en journalistiek, met name bij de grote landelijke kranten en rtv-zenders, stelt Emmanuelle Poulliot, verbonden aan de Frankrijk-desk van PR Newswire, partner van ANP Pers Support. 'Al te directe beïnvloeding, en zeker door marketing- en communicatiemensen, wordt niet op prijs gesteld. Journalistiek is journalistiek en PR is PR. Ieder dient zijn eigen rol te blijven spelen, vanuit zijn eigen waarden en uitgangspunten.'

Als je dat weet, wat zijn dan de dingen die je moet laten?

'Wat je in veel landen ziet gebeuren, een persbericht dat steeds meer de trekken krijgt van een nieuwsbericht, zodat het makkelijker geplaatst kan worden, valt in Frankrijk een stuk moeilijker te verkopen. Franse media willen dat een persbericht er daadwerkelijk uitziet als een persbericht, met puur feitelijke informatie. Dus niet al te veel contextuele inbedding om het belang van een innovatie of nieuw product te onderstrepen. Het maken van die vertaalslag zien zij als hun exclusieve taak. Nieuwe media hanteren soepeler omgangsvormen. Dat heeft alles te maken met tijdsdruk. Online media hebben veel scherpere deadlines. Zulke sites hebben constant behoefte aan nieuws, omdat elk nieuw bericht bezoekers oplevert en daarmee kliks op de advertenties die rond het artikel staan. Het is de pijler onder hun verdienmodel.'

Wat moet je dan beslist doen?

'Heel goed kijken naar wie je jouw bericht stuurt. Voor traditionele media een persbericht-oude-stijl, voor online media kun je inmiddels een bericht opstellen dat sterker de trekken vertoont van een nieuwsbericht. Dus wel met contextuele informatie. Kortom, een bericht dat je makkelijk één-op-één kunt doorplaatsen.' 

Is er nog een ander onderscheid tussen nieuwe en traditionele media?

'Hoewel grote landelijke bladen al geruime tijd abonnees inleveren blijft hun invloed groot. Al was het maar omdat veel Fransen hun nieuws en informatie nog steeds trekken van de sites van Le Monde of Le Parisien.' Hetzelfde geldt voor de grote rtv-zenders. Consumenten gebruiken die media dus als belangrijke filter om te bepalen wat belangrijk is en wat niet. In dat licht is het bereik van traditionele media vooral van belang als je de consumentenmarkt wilt bereiken.'

Zijn er nog enkele belangwekkende trends om in de gaten te houden?

'Wat de afgelopen jaren sterk heeft gespeeld in de Franse samenleving is een grondtoon van onbehagen en somberheid. Door de economische crisis is de werkloosheid sterk opgelopen en zit zowel het producenten- als consumentenvertrouwen al geruime tijd in een dip. Sinds dit voorjaar zakt het vertrouwen niet verder weg en zien huishoudens hun financiële situatie voor de nabije toekomst zelfs iets rooskleuriger in. In zo’n klimaat hebben producten en diensten die perspectief bieden en energie geven een streepje voor.'

Dit interview verscheen eerder op PersSupport.nl.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken