Publieke Omroep ziet bereik onder jongeren dalen
- Media
- 17 jul 2014 @ 15:02
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - BereikTelevisieDoelgroepenPolitiek
- 17 jul 2014 @ 15:02
- Redactie Media
Het is de Nederlandse Publiek Omroep vorig jaar niet gelukt om meer jongeren te bereiken. Dit constateert het Commissariaat voor de Media in zijn jaarlijkse advies aan staatssecretaris Dekker van Media over de naleving van de Prestatieovereenkomst 2010-2015. Sterker nog: het bereik onder jongeren is afgelopen jaar zelfs gedaald, ondanks een groeiambitie.
De NPO realiseerde in 2013 de overeengekomen prestaties met betrekking tot het aansluiten bij veranderend mediagebruik, het bieden van een evenwichtig en onderscheidend media-aanbod en het vergroten van impact. De afspraken omtrent het vergroten van het bereik zijn ten dele gerealiseerd, aldus het CvdM. Het bereiken van meer jongeren is vorig jaar niet gelukt.
De in de Prestatieovereenkomst opgenomen afspraak was dat het bereik van Nederland 3 onder de doelgroep 20-34 jaar verder zou worden vergroot. Het bereik onder jongeren nam in 2013 echter af, net als in voorgaande jaren. Het Commissariaat zal bij de advisering over de Meerjarenbegroting NPO 2015-2019 dit najaar specifiek toezien op de inspanning van de NPO om het bereik onder jongeren te vergroten.
Als onafhankelijk toezichthouder zet het CvdM zich in voor een pluriform publiek omroepbestel, dat onafhankelijk van commerciële belangen en overheidsinvloeden fungeert. Daarbij let het Commissariaat erop dat het publieke geld dat hiermee gemoeid gaat, rechtmatig wordt besteed. Vanuit deze kernwaarden heeft het Commissariaat uitvoering gegeven aan de toetsing op de naleving van de prestatieafspraken uit de overeenkomst tussen de toenmalige minister van OCW en de landelijke publieke omroep (NPO).
Jaarlijks brengt het CvdM advies uit over de Prestatieovereenkomst. De toets van het Commissariaat is tweeledig: voldoet de wijze van rapportage door de NPO en zijn de gerapporteerde resultaten conform de prestatieafspraken. Het meeste recente advies is als PDF te downloaden.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- doelgroep
- politiek
- Commissariaat voor de Media
- kijkcijfers
- NPO
- jeugd
- bereik
- Prestatieovereenkomst
- televisie
- jongeren
- radio
- CvdM
- Nederland 3
- Publieke Omroep
- omroep
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing