Opheffing dreigt voor oplage-instituut HOI
- 16 jul 2014 @ 12:02
- Redactie Media
Opheffing dreigt voor HOI, het Instituut voor Media Auditing dat de oplagecijfers bijhoudt voor de meeste Nederlandse uitgevers. Onvrede over ondoorzichtigheid van de totstandkoming van de cijfers zou ertoe hebben geleid dat veel uitgevers hun abonnement hebben opgezegd. Volgend jaar zou het doek voor HOI al kunnen vallen.
De branche zou een gecertificeerde, transparantie nieuwe oplagemeting willen nastreven, waar niet per se een bestuurlijk apparaat als HOI voor nodig is, zo meldt vakblad Adformatie. De laatste jaren is er meer dan ooit discussie over de HOI-cijfers, met name door het bij elkaar optellen van print- en digitale oplagecijfers, terwijl die cijfers slecht vergelijkbaar zijn en vaak doubleren.
De media-organisaties NDP Nieuwsmedia en de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) zouden hun leden al hebben geadviseerd om hun HOI-abonnement op te zeggen. Naar verluidt heeft de helft van het aantal HOI-leden dat inmiddels gedaan, wat zeer waarschijnlijk betekent dat HOI in 2015 ophoudt te bestaan.
Een van de voorstellen is om de meting in het vervolg onder te brengen in het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), dat momenteel al printcijfers bijhoudt. Betrokken partijen benadrukken dat hun prioriteit is om betrouwbare, gecertificeerde oplagecijfers te behouden en wijzen op de effecten die voortschrijdende digitalisering op metingen heeft.
Sowieso worstelt de mediabranche met nieuwe vormen van bereiksonderzoek. Digitale oplagecijfers zijn niet eenduidig, waardoor 'gegoochel met cijfers' ontstaat, aldus onderzoeker Piet Bakker. Ook bij online bereiksonderzoek is men zoekende, getuige het opheffen van STIR en het DDMM-onderzoek dat daarvoor in de plaats kwam - maar nog in de kinderschoenen staat.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- opheffing
- oplage instituut
- media
- kranten
- abonnement
- bereik
- oplage
- OM
- uitgevers
- kritiek
- HOI
- VINEX
- oplagecijfers
- tijdschriften
- STIR
- DDMM
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing