Reed Elsevier groeit tegen de stroom in

Reed Elsevier groeit tegen de stroom in
  • Media
  • 25 jul 2014 @ 15:16
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineZakelijkMediastrategieMedia

Uitgeversconcern Reed Elsevier heeft in de eerste helft van dit jaar een nettowinst geboekt van 736 miljoen euro. Een atypisch resultaat voor de kwakkelende uitgeefbranche, want dit is een stijging van 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf verwacht dat de winstgroei ook de tweede helft van het jaar doorzet.

Dit maakte Reed Elsevier donderdag bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers, zo meldt NRC Q. De omzet daalde wel licht met drie procent naar 3,473 miljard euro, onder meer vanwege wisselkoers-effecten en het effect van de afstoot van enkele bedrijfsonderdelen.

Topman Erik Engstrom: 'Onderliggende trends in onze bedrijfstak blijven positief nu we de tweede helft van het jaar ingaan. We blijven vol vertrouwen dat we nog eenzelfde positieve opbrengst, omzet en winst kunnen boeken over heel 2014.'

De malaise in uitgeversland lijkt voorbij te gaan aan het Brits-Nederlandse Reed Elsevier. De halfjaarcijfers vallen positief uit, net als de jaarcijfers in februari. Toen meldde het aan de beurs van Londen en Amsterdam genoteerde uitgeefconcern tot vreugde van beleggers een winst van 1,4 miljard euro op een omzet van 7,1 miljard; 2% meer dan in 2012. 

Internationaal is Reed Elsevier vermaarder dan in Nederland, vanwege media-archief Lexis Nexis en als uitgever van medisch tijdschrift The Lancet en vakbladen als Flightglobal en Farmers Weekly, die voor professionals onmisbaar zijn. Ook ontwikkelt het software en organiseert het vakbeurzen. In Nederland kennen we Reed Elsevier vooral van het opinieweekblad Elsevier en een reeks matig presterende vakbladen. 

Dat Reed Elsevier ondanks de malaise in uitgeefland wel goed presteert, heeft het te danken aan de groei in opkomende economieën als China en Brazilië. Nog belangrijker is dat het zich de laatste jaren met succes toelegt op activiteiten die niet zo conjunctuurgevoelig zijn. Het bedrijf probeerde de afdeling Reed Business (waar ook de Nederlandse tijdschriften onder vallen) in 2008 te verkopen, maar dat mislukte vanwege de crisis. Vervolgens werden verliesgevende bladen opgeheven (FEM Business) of verkocht (filmblad Variety).

Door reorganisaties is het concern inmiddels veel minder afhankelijk geworden van de zwakke advertentiemarkt. De inkomsten uit advertenties daalden van 2012 op 2013 met een derde, maar maken inmiddels nog maar 3,9% van de omzet uit. Ook maakte het bedrijf een grote digitaliseringsslag. Nog maar een vijfde van de inkomsten komt uit print, tegenover 50% zeven jaar geleden.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken