Reed Elsevier groeit tegen de stroom in
- Media
- 25 jul 2014 @ 15:16
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - OnlineZakelijkMediastrategieMedia
- 25 jul 2014 @ 15:16
- Redactie Media
Uitgeversconcern Reed Elsevier heeft in de eerste helft van dit jaar een nettowinst geboekt van 736 miljoen euro. Een atypisch resultaat voor de kwakkelende uitgeefbranche, want dit is een stijging van 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf verwacht dat de winstgroei ook de tweede helft van het jaar doorzet.
Dit maakte Reed Elsevier donderdag bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers, zo meldt NRC Q. De omzet daalde wel licht met drie procent naar 3,473 miljard euro, onder meer vanwege wisselkoers-effecten en het effect van de afstoot van enkele bedrijfsonderdelen.
Topman Erik Engstrom: 'Onderliggende trends in onze bedrijfstak blijven positief nu we de tweede helft van het jaar ingaan. We blijven vol vertrouwen dat we nog eenzelfde positieve opbrengst, omzet en winst kunnen boeken over heel 2014.'
De malaise in uitgeversland lijkt voorbij te gaan aan het Brits-Nederlandse Reed Elsevier. De halfjaarcijfers vallen positief uit, net als de jaarcijfers in februari. Toen meldde het aan de beurs van Londen en Amsterdam genoteerde uitgeefconcern tot vreugde van beleggers een winst van 1,4 miljard euro op een omzet van 7,1 miljard; 2% meer dan in 2012.
Internationaal is Reed Elsevier vermaarder dan in Nederland, vanwege media-archief Lexis Nexis en als uitgever van medisch tijdschrift The Lancet en vakbladen als Flightglobal en Farmers Weekly, die voor professionals onmisbaar zijn. Ook ontwikkelt het software en organiseert het vakbeurzen. In Nederland kennen we Reed Elsevier vooral van het opinieweekblad Elsevier en een reeks matig presterende vakbladen.
Dat Reed Elsevier ondanks de malaise in uitgeefland wel goed presteert, heeft het te danken aan de groei in opkomende economieën als China en Brazilië. Nog belangrijker is dat het zich de laatste jaren met succes toelegt op activiteiten die niet zo conjunctuurgevoelig zijn. Het bedrijf probeerde de afdeling Reed Business (waar ook de Nederlandse tijdschriften onder vallen) in 2008 te verkopen, maar dat mislukte vanwege de crisis. Vervolgens werden verliesgevende bladen opgeheven (FEM Business) of verkocht (filmblad Variety).
Door reorganisaties is het concern inmiddels veel minder afhankelijk geworden van de zwakke advertentiemarkt. De inkomsten uit advertenties daalden van 2012 op 2013 met een derde, maar maken inmiddels nog maar 3,9% van de omzet uit. Ook maakte het bedrijf een grote digitaliseringsslag. Nog maar een vijfde van de inkomsten komt uit print, tegenover 50% zeven jaar geleden.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- uitgever
- beleggers
- financieel
- online
- Lexis Nexis
- omzet
- winst
- The Lancet
- bedrijfsresultaat
- Erik Engstrom
- Reed Business
- Reed Elsevier
- Elsevier
- cijfers
- digitalisering
- halfjaarcijfers
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing