Spits stopt, TMG voegt krant bij Metro
- Media
- 14 jul 2014 @ 18:44
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintJournalistiekZakelijkContent
- 14 jul 2014 @ 18:44
- Redactie Media
Gratis dagblad Spits wordt in oktober stopgezet. Moedbedrijf Telegraaf Media Groep (TMG) trekt de stekker uit de krant en voegt hem samen met de eveneens gratis krant Metro. Dat meldt het mediaconcern maandag.
Met deze samenvoeging hoopt TMG het bereik van Metro vanaf oktober uit te breiden door het verspreidingsgebied te vergroten en de oplage te verhogen naar een gemiddelde van 510 duizend exemplaren per dag, zo meldt TMG in een verklaring:
'Bovendien wordt Metro uitgebreid met de meest gewaardeerde onderdelen uit Sp!ts. Zo ontstaat een dikkere en nog completere krant die een nog grotere doelgroep bereikt. Telegraaf Media Groep geeft dan met De Telegraaf en Metro de twee grootste kranten van Nederland uit.'
Om de positie van Metro als nieuwsmerk verder te versterken, zal met name worden ingezet op smartphones en tablets. 'Iedereen die met het openbaar vervoer reist, weet hoe belangrijk mobiel is voor reizigers', zegt hoofdredacteur Robert van Brandwijk. 'We willen de lezer gedurende de hele dag optimaal bedienen, via het platform dat hij of zij op dat moment prefereert. Het laatste nieuws van Metro zullen we straks direct via onze site delen. De krant blijft bij uitstek de plek voor achtergronden en duiding.'
Metro en Spits verschenen voor het eerst op 21 juni 1999. Sinds september 2012 is de Nederlandse editie van Metro eigendom van TMG. Over de samenvoeging van beide gratis kranten is sindsdien vaak gespeculeerd. Nu Spits verdwijnt, blijft de website Spitsnieuws.nl wel bestaan. Volgens TMG trekt die namelijk met succes een 'geheel eigen doelgroep'.
Over de strategische overwegingen zegt uitgever Cees Polman: 'Het feit dat De Telegraaf later dit jaar ook naar tabloid gaat zorgt voor een logisch moment om het beste van Metro en Sp!ts samen te voegen tot één gratis dagblad. Adverteerders kunnen straks bij ons zeer eenvoudig één campagne plaatsen in de twee grootste kranten van Nederland. Dat is een zeer krachtige positie die we niet hadden gehad met twee aparte gratis dagbladen.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- stopt
- Telegraaf Media Groep
- TMG
- Robert van Brandwijk
- samenvoegen
- nieuws
- Spits
- bereik
- gratis
- dagblad
- Telegraaf
- krant
- dagbladen
- Metro
- Sp!ts
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing