Ster wil door met reclameblok Super Dutch

Ster wil door met reclameblok Super Dutch
  • Media
  • 14 jul 2014 @ 13:14
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommercialsWK VoetbalTelevisieReclame

Het speciale reclameblok Super Dutch was volgens de Ster een succes. De Publieke Omroep is van plan om dit reclameblok bij een volgend sportevenement te gaan herhalen, vermoedelijk bij het EK van 2016. Aan het WK in Brazilië zou de Ster in totaal zo'n 72 miljoen euro hebben verdiend, aldus een schatting van mediabureau Innovative.

De Ster organiseerde voor het eerst een 'Super Dutch'-reclameblok tijdens de eerste WK-wedstrijd tegen Spanje. In de stijl van de Amerikaanse Superbowl konden adverteerders prijzige reclametijd kopen voor 6.666 euro per seconde voor unieke commercials. De tien minuten reclame in de rust zou dus 4 miljoen euro bruto hebben opgeleverd. In werkelijkheid ligt dat bedrag waarschijnlijk lager, omdat elke adverteerder uiteindelijk een eigen prijs afdingt.

Hoewel de Ster zelf over 'een succes' spreekt, is een kanttekening is wel op z'n plaats. De Ster hoopte me de actie adverteerders eerder aan zich te binden, maar dat lukte niet echt. Veel bedrijven haakten pas vlak voor het toernooi in, toen de Oranjekoort snel steeg. Bovendien was het aantal wérkelijk unieke commercials beperkt. Ook lagen de prijzen van de reclameblokken bij de latere wedstrijden aanzienlijk lager, omdat vooraf onzeker was of er dan nog steeds iets op het spel zou staan. 

Aan het aantal kijkers lag het in ieder geval niet. De halve finale tegen Argentinië was zelfs de best bekeken tv-uitzending ooit met ruim 9 miljoen thuiskijkers. Daarmee ging het oude record van 8,5 miljoen thuiskijkers van de EK-wedstrijd Nederland-Portugal uit 2004 aan diggelen. Met kijkers buitenshuis meegeteld schoot #NedArg zelfs naar de 12,4 miljoen kijkers.  

De troostfinale van zaterdag ging niet meer om de titel en trok dan ook minder kijkers: 6,4 miljoen thuiskijkers. Dat waren er maar iets meer dan de WK-finale tussen Duitsland en Argentinië, die zondag een kleine 6 miljoen kijkers trok. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken