[Kijkcijfers] Televisie seizoen 2014-2015

[Kijkcijfers] Televisie seizoen 2014-2015
  • Media
  • 22 aug 2014 @ 15:28
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • TelevisieKijkcijfers

Vakantie is achter de rug, de televisiezenders maken zich op voor een nieuw seizoen maar houden hun kruit nog even droog. Hoe staat het ervoor? De wereld staat in brand en de Nederlandse economie herstelt. Een beetje maar toch. De AEX staat boven de 400 punten, de werkloosheid daalt. Een beetje maar toch, de huizenmarkt herstelt, de pensioenfondsen zien hun dekkingsgraden weer wat oplopen - AEX bedankt. De overheid krijgt grip op de publieke uitgaven en haalt de 3 procentsnorm van Brussel waardoor er niet nog meer hoeft te worden bezuinigd. Aan de horizon gloort lastenverlichting...

En televisie dan? Issues op zowel de kijkers- als de adverteerdersmarkt. Netflix heeft een bereik van 1 miljoen Nederlanders. Dat is een factor. Advertentiebestedingen zijn onzeker. Online en mobiel denderen door en trekken bestedingen aan. 

Het was een sportzomer met WK Voetbal met enorme scores voor NPO. In juni haalde de NPO een marktaandeel in de avond van 48,7 procent en in juli nog eens 44,3 procent. Zeer hoge scores, veel hoger dan EK 2012 en WK 2010 - daarbij opgemerkt dat dit toernooi vanwege lokatie Brazilië geen middagwedstrijden kende. 

In juli zakten de RTL zenders nog een beetje verder weg, naar 21,3 procent wat historisch gezien wel héél erg laag is, zelfs voor een WK jaar. SBS zit ook heel laag maar wist in juli wel te verbeteren tot 14,9 procent. 

Maar goed, erg relevant voor het komende seizoen is dat niet. De vraag is wat augustus en vooral september gaat brengen. Eerst even een snelle blik op gisteren. Stellen we vast dat de naamswijziging van Nederland 1 in NPO1 in ieder geval 1,8 miljoen mensen er niet van heeft kunnen weerhouden om naar het Acht Uur Journaal te kijken, 600.000 meer dan naar het Half Acht Nieuws van RTL4. Een mooie 1,5 miljoen kijkers naar Slimste Mens op NPO2 (NCRV). De zomertalkshow Linda's Zomerweek (RTL4) trok 1,3 miljoen kijkers. 

En SBS6 dan? Die doet het nog rustig aan. We kunnen vaststellen dat Utopia er nog steeds is. Gisteren trok de zender 566.000 kijkers. Afgelopen dinsdag waren dat er 732.000. Dat jaar gaat Utopia dus waarschijnlijk wel redelijk succesvol vol maken. 

21 augustus 2014
pos titel zender abs 6+
1
JOURNAAL 20 UUR
NPO1
1.792.000
2
SLIMSTE MENS
NPO2
1.530.000
3
LINDAS ZOMERWEEK
RTL4
1.306.000
4
HALF ACHT NIEUWS
RTL4
1.203.000
5
JOURNAAL 18 UUR
NPO1
952.000
6
NIEUWSUUR
NPO2
929.000
7
HELLO GOODBYE
NPO1
925.000
8
HELP MIJN MAN IS KLUSSER
RTL4
897.000
9
RTL BOULEVARD
RTL4
896.000
10
EARTHFLIGHT
NPO1
833.000
11
DOWN VOOR DUMMIES
NPO1
827.000
12
VOETBAL EL PO ZORYA FEYENOORD
RTL7
811.000
13
EENVANDAAG
NPO1
776.000
14
GOEDE TIJDEN SLECHTE TIJDEN
RTL4
760.000
15
EDITIE NL
RTL4
707.000
16
HART VAN NEDERLAND
SBS 6
654.000
17
VOETBAL EL PO NB
RTL7
607.000
18
BLIK OP DE WEG
NPO1
569.000
19
UTOPIA
SBS 6
566.000
20
KNEVEL EN VAN DEN BRINK
NPO1
565.000
21
LEKKER WEERTJE
NPO2
543.000
22
BANANASPLIT
NPO1
524.000
23
LATE NIEUWS
RTL4
476.000
24
SHOWNIEUWS
SBS 6
463.000
25
JOURNAAL LAAT
NPO1
455.000

Bron: www.kijkonderzoek.nl

Wanneer brandt het nieuwe seizoen los? Ik zou zeggen komende donderdag, 28 augustus. RTL4 opent het seizoen op die dag met SynDROOM van Johnny de Mol en Geer & Goor. Vrijdag dan de eerste uitzending van vijfde seizoen van The Voice of Holland. Op zaterdag 29 augustus opent SBS6 met een nieuwe talentenshow Beat It. Op woensdag 3 september start het derde seizoen van Dokter Tinus.



Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken