[Kijkcijfers] Televisie seizoen 2014-2015
- Media
- 22 aug 2014 @ 15:28
- Link
-
Bas Vlugt
Eigenaar
Nederlands MediaNetwerk - TelevisieKijkcijfers
- 22 aug 2014 @ 15:28
- Bas Vlugt
Vakantie is achter de rug, de televisiezenders maken zich op voor een nieuw seizoen maar houden hun kruit nog even droog. Hoe staat het ervoor? De wereld staat in brand en de Nederlandse economie herstelt. Een beetje maar toch. De AEX staat boven de 400 punten, de werkloosheid daalt. Een beetje maar toch, de huizenmarkt herstelt, de pensioenfondsen zien hun dekkingsgraden weer wat oplopen - AEX bedankt. De overheid krijgt grip op de publieke uitgaven en haalt de 3 procentsnorm van Brussel waardoor er niet nog meer hoeft te worden bezuinigd. Aan de horizon gloort lastenverlichting...
En televisie dan? Issues op zowel de kijkers- als de adverteerdersmarkt. Netflix heeft een bereik van 1 miljoen Nederlanders. Dat is een factor. Advertentiebestedingen zijn onzeker. Online en mobiel denderen door en trekken bestedingen aan.
Het was een sportzomer met WK Voetbal met enorme scores voor NPO. In juni haalde de NPO een marktaandeel in de avond van 48,7 procent en in juli nog eens 44,3 procent. Zeer hoge scores, veel hoger dan EK 2012 en WK 2010 - daarbij opgemerkt dat dit toernooi vanwege lokatie Brazilië geen middagwedstrijden kende.
In juli zakten de RTL zenders nog een beetje verder weg, naar 21,3 procent wat historisch gezien wel héél erg laag is, zelfs voor een WK jaar. SBS zit ook heel laag maar wist in juli wel te verbeteren tot 14,9 procent.
Maar goed, erg relevant voor het komende seizoen is dat niet. De vraag is wat augustus en vooral september gaat brengen. Eerst even een snelle blik op gisteren. Stellen we vast dat de naamswijziging van Nederland 1 in NPO1 in ieder geval 1,8 miljoen mensen er niet van heeft kunnen weerhouden om naar het Acht Uur Journaal te kijken, 600.000 meer dan naar het Half Acht Nieuws van RTL4. Een mooie 1,5 miljoen kijkers naar Slimste Mens op NPO2 (NCRV). De zomertalkshow Linda's Zomerweek (RTL4) trok 1,3 miljoen kijkers.
En SBS6 dan? Die doet het nog rustig aan. We kunnen vaststellen dat Utopia er nog steeds is. Gisteren trok de zender 566.000 kijkers. Afgelopen dinsdag waren dat er 732.000. Dat jaar gaat Utopia dus waarschijnlijk wel redelijk succesvol vol maken.
21 augustus 2014 | |||
pos | titel | zender | abs 6+ |
1 |
JOURNAAL 20 UUR
|
NPO1
|
1.792.000 |
2 |
SLIMSTE MENS
|
NPO2
|
1.530.000 |
3 |
LINDAS ZOMERWEEK
|
RTL4
|
1.306.000 |
4 |
HALF ACHT NIEUWS
|
RTL4
|
1.203.000 |
5 |
JOURNAAL 18 UUR
|
NPO1
|
952.000 |
6 |
NIEUWSUUR
|
NPO2
|
929.000 |
7 |
HELLO GOODBYE
|
NPO1
|
925.000 |
8 |
HELP MIJN MAN IS KLUSSER
|
RTL4
|
897.000 |
9 |
RTL BOULEVARD
|
RTL4
|
896.000 |
10 |
EARTHFLIGHT
|
NPO1
|
833.000 |
11 |
DOWN VOOR DUMMIES
|
NPO1
|
827.000 |
12 |
VOETBAL EL PO ZORYA FEYENOORD
|
RTL7
|
811.000 |
13 |
EENVANDAAG
|
NPO1
|
776.000 |
14 |
GOEDE TIJDEN SLECHTE TIJDEN
|
RTL4
|
760.000 |
15 |
EDITIE NL
|
RTL4
|
707.000 |
16 |
HART VAN NEDERLAND
|
SBS 6
|
654.000 |
17 |
VOETBAL EL PO NB
|
RTL7
|
607.000 |
18 |
BLIK OP DE WEG
|
NPO1
|
569.000 |
19 |
UTOPIA
|
SBS 6
|
566.000 |
20 |
KNEVEL EN VAN DEN BRINK
|
NPO1
|
565.000 |
21 |
LEKKER WEERTJE
|
NPO2
|
543.000 |
22 |
BANANASPLIT
|
NPO1
|
524.000 |
23 |
LATE NIEUWS
|
RTL4
|
476.000 |
24 |
SHOWNIEUWS
|
SBS 6
|
463.000 |
25 |
JOURNAAL LAAT
|
NPO1
|
455.000 |
Bron: www.kijkonderzoek.nl
Wanneer brandt het nieuwe seizoen los? Ik zou zeggen komende donderdag, 28 augustus. RTL4 opent het seizoen op die dag met SynDROOM van Johnny de Mol en Geer & Goor. Vrijdag dan de eerste uitzending van vijfde seizoen van The Voice of Holland. Op zaterdag 29 augustus opent SBS6 met een nieuwe talentenshow Beat It. Op woensdag 3 september start het derde seizoen van Dokter Tinus.
-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
- Televisie
- Goor
- Kijkcijfers
- SBS6
- tv
- Voice of Holland
- Beat It
- Linda
- seizoen 2014-2015
- SBS
- NPO
- Geer
- RTL
- RTL4
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: podcastadvertising loont
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
Laatste Nieuws
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
- Talpa en Viaplay sluiten... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing