Publieke Omroep belooft cookiebeleid aan te passen
- 1 aug 2014 @ 00:04
- Redactie Media
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat het cookiebeleid voor zijn websites aanpassen. Bezoekers worden straks beter geïnformeerd over wat voor soort cookies worden achtergelaten bij een bezoek aan de sites. Eerder deze week dreigde de Autoriteit Consument & Markt met een boete die kan oplopen tot meer dan een ton.
De NPO was niet open over zogenaamde tracking cookies, die het surf- en klikgedrag van bezoekers bijhouden. Over zulke cookies moeten bezoekers volgens de Mediawet eerst worden geïnformeerd, voordat het is toegestaan ze te installeren. Zonder toestemming mogen deze cookies niet worden achtergelaten op de computer van een bezoeker.
Het College Bescherming Persoonsgegevens schreef in een rapport dat de NPO de privacywetgeving schendt, omdat er tracking cookies worden geplaatst zonder toestemming te vragen. Bovendien eiste de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verbeteringen van de NPO, op straffe van een dwangsom van 25.000 euro per week, tot een maximum van 125.000 euro.
De NPO bestreed aanvankelijk de zienswijze van het CBP, maar zegt nu 'op aanraden van de ACM' toch het eigen beleid aan te passen. De omroepkoepel zegt dat de wijzigingen uiterlijk 15 augustus zijn doorgevoerd. Wat die wijzigingen precies inhouden en of die voor het CBP en de ACM ver genoeg gaan, is nog niet duidelijk.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- ACM
- tracking cookies
- klikgedrag
- wetgeving
- cookies
- Publieke Omroep
- cookiebeleid
- CBP
- data
- privacy
- aanpassen
- bezoekers
- Autoriteit Consument & Markt
- surfgedrag
- persoonsgegevens
- NPO
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing