Publieke Omroep belooft cookiebeleid aan te passen

Publieke Omroep belooft cookiebeleid aan te passen
  • Media
  • 1 aug 2014 @ 00:04
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineMediaPrivacyWebsite

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) gaat het cookiebeleid voor zijn websites aanpassen. Bezoekers worden straks beter geïnformeerd over wat voor soort cookies worden achtergelaten bij een bezoek aan de sites. Eerder deze week dreigde de Autoriteit Consument & Markt met een boete die kan oplopen tot meer dan een ton.

De NPO was niet open over zogenaamde tracking cookies, die het surf- en klikgedrag van bezoekers bijhouden. Over zulke cookies moeten bezoekers volgens de Mediawet eerst worden geïnformeerd, voordat het is toegestaan ze te installeren. Zonder toestemming mogen deze cookies niet worden achtergelaten op de computer van een bezoeker.

Het College Bescherming Persoonsgegevens schreef in een rapport dat de NPO de privacywetgeving schendt, omdat er tracking cookies worden geplaatst zonder toestemming te vragen. Bovendien eiste de Autoriteit Consument & Markt (ACM) verbeteringen van de NPO, op straffe van een dwangsom van 25.000 euro per week, tot een maximum van 125.000 euro.

De NPO bestreed aanvankelijk de zienswijze van het CBP, maar zegt nu 'op aanraden van de ACM' toch het eigen beleid aan te passen. De omroepkoepel zegt dat de wijzigingen uiterlijk 15 augustus zijn doorgevoerd. Wat die wijzigingen precies inhouden en of die voor het CBP en de ACM ver genoeg gaan, is nog niet duidelijk. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken