NRC Media wijst bod van 90 miljoen euro af
- 1 aug 2014 @ 14:25
- Redactie Media
Telegraaf Media Groep (TMG) wil ver gaan om het krantenbedrijf NRC Media over te nemen. Hoewel een bod van 90 miljoen euro zou zijn afgewezen door NRC-eigenaar Egeria, wordt er naar verluidt gezinspeeld aan de Basisweg op een hoger bod. Op zijn beurt laat Egeria weten de onderhandelingen met verschillende kandidaat-kopers te hebben opgeschort.
Het bod van TMG werd vanmorgen gemeld door Het Financieele Dagblad op basis van goed ingewijde bronnen rond beide uitgevers. Het overnamebod is beter dan wat concurrent De Persgroep wil betalen voor de regionale kranten van Wegener, aldus het FD. Een verkoop van puzzelbedrijf Keesing moet een overname financieren.
TMG wil meer betalen dan Persgroep
Egeria zette NRC Media in maart officieel in de etalage. De investeerder kocht ruim vier jaar geleden de onderneming voor een slordige 70 miljoen euro, samen met mediaondernemer Derk Sauer. Sindsdien is het rendement bij de uitgever opgekrikt: de onderneming is nu goed voor een brutobedrijfsresultaat (ebitda) van 15 tot 20 miljoen euro, aldus een bron tegen het FD.
Daarmee zou TMG bereid zijn om ongeveer zes keer de ebitda te betalen. Dat is veel meer dan wat De Persgroep wil betalen voor Wegener. Daar staat tegenover dat TMG twee van de vier grote krantenmerken in Nederland kan bezitten: De Telegraaf en NRC Handelsblad. Financiële voordelen moeten worden behaald door de kranten van NRC Media op eigen persen te drukken (dat gebeurt nu bij De Persgroep) en door marketing en advertentieverkoop te bundelen.
Een woordvoerder van TMG gaf vrijdag aan dat het bedrijf 'niet ingaat op speculaties en geruchten'. TMG onderzoekt alle mogelijkheden met betrekking tot eventuele interessante overnames, stelde hij. Of NRC Media daartoe bijhoort wilde hij niet zeggen.
Egeria: 'gesprekken met kopers opgeschort'
NRC-eigenaar Egeria laat op zijn beurt weten dat de onderhandelingen met verschillende kandidaat-kopers zijn 'opgeschort'. Zij zouden niet aan de voorwaarden van de verkoper en de wensen van de organisatie voldoen. Het is een publiek geheim dat de NRC-redactie zich al eerder met hand en tand heeft verzet tegen een eventuele overname door TMG, omdat de dagbladen NRC en Telegraaf niet bij elkaar zouden passen.
Ondertussen speelt een juridisch conflict tussen Egeria en de ondernemingsraad van NRC Media. Na het vertrek van aandeelhouder Derk Sauer uit de raad van commissarissen, stapte in juni ook Annelies van der Pauw op, die in de RvC zat om de werknemersbelangen te verdedigen. De OR benoemde advocaat Jerry Hoff als haar vervanger, maar volgens Egeria heeft de OR daarvoor niet de bevoegdheid. Een kort geding hierover dient op 12 augustus.
Lees ook:
* TMG presenteert tegenvallende halfjaarcijfers
* Columnist Youp van 't Hek dreigt NRC te verlaten
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- dagbladen
- kranten
- Persgroep
- TMG
- Egeria
- verkoop
- uitgevers
- Telegraaf
- overname
- NRC
- overnamebod
- bod
- NRC.next
- NRC Handelsblad
- Wegener
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing