Topauteurs protesteren tegen Amazon met enorme advertentie in New York Times

Topauteurs protesteren tegen Amazon met enorme advertentie in New York Times
  • Media
  • 11 aug 2014 @ 00:07
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintContentWebwinkelZakelijk

Een ruzie tussen internetbedrijf Amazon en uitgeverij Hachette heeft dit weekend geleid tot een opmerkelijke paginagrote advertentie in The New York Times. Negenhonderd schrijvers eisen daarin van de webwinkel dat deze ‘stopt met het beschadigen van het levensonderhoud van de auteurs waar het bedrijf zijn business op heeft gebouwd’.

De advertentie is geïnitieerd door auteur Douglas Preston namens Authors United en betaald door enkele bestseller-auteurs. Onder de open brief prijkt een waslijst van zo'n 900 namen, waaronder Stephen King, Donna Tartt (foto), John Grisham en Malcolm Gladwell.

De opmerkelijke stap om in een grote krant te gaan adverteren, is de laatste ontwikkeling in een opzienbarende strijd tussen Amazon en Hachette over het accepteren van de voorwaarden van de webgigant. Dat ging hard tegen hard: Hachette noemt de voorwaarden ‘zelfmoord’, Amazon claimt dat de uitgever zijn auteurs ‘gebruikt als menselijk schild’ – een smakeloze verwijziging naar het Gaza-conflict.

De reden dat de beroepsgroep nu breed in actie komt, is omdat Amazon in zijn strijd met Hachette ongeoorloofde middelen lijkt in te zetten: er lijkt een boycot van Hachette-auteurs aan de gang waarbij pre-orders worden geweigerd, aflevering wordt vertraagd en kortingen niet worden doorgevoerd. De brief roept lezers op om contact op te nemen met ceo Jeff Bezos van Amazon ‘and tell him what you think’.

Een citaat uit de brief: ‘As writers--most of us not published by Hachette--we feel strongly that no bookseller should block the sale of books or otherwise prevent or discourage customers from ordering or receiving the books they want. It is not right for Amazon to single out a group of authors, who are not involved in the dispute, for selective retaliation. Moreover, by inconveniencing and misleading its own customers with unfair pricing and delayed delivery, Amazon is contradicting its own written promise to be "Earth's most customer-centric company.’

Lees de integrale brief op AuthorsUnited.net.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken