Contentplatform ZEEF haalt 1,2 miljoen euro op

Contentplatform ZEEF haalt 1,2 miljoen euro op
  • Media
  • 24 sep 2014 @ 13:36
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieDigitaalContentOnline

De Amsterdamse start-up ZEEF.com heeft 1,2 miljoen euro opgehaald in een financieringsronde. De financiering wordt gebruikt om de technische innovatie van het platform, gespecialiseerd in contentcuratie, te versnellen en geeft de wereldwijde commerciële activiteiten een boost.

Met de nieuwe financiering kan ZEEF.com belangrijke functies aan het platform toevoegen, zoals mobiele functionaliteiten en location-based search. Daarnaast wil het bedrijf de gebruiksvriendelijkheid van het platform verder ontwikkelen. ZEEF is van plan een kantoor in New York te openen om van daaruit haar commerciële activiteiten in de Amerikaanse markt uit te breiden.

‘Deze financieringsronde versterkt onze positie aanzienlijk en geeft ons de financiële middelen om met ZEEF een stap dichter bij onze droom te komen: het toonaangevende content curatie platform in de wereld worden’, zegt Klaas Joosten, oprichter en ceo van ZEEF.

Iedereen kan een contentcurator zijn, we doen het eigenlijk allemaal dagelijks via social media. Een contentcurator zeeft, sorteert, rangschikt en deelt namelijk informatie rond een bepaald onderwerp. Dit kan hij nu ook doen op een eigen pagina op het platform van ZEEF. Of het nu gaat om alle ins en outs op het gebied van zeilen, de leukste sneakers of een informatiepagina over Apple, alle relevante links over deze onderwerpen kan de content curator samenbrengen op zijn eigen ZEEF-pagina. Het uitgangspunt van ZEEF is dat het toevoegen van menselijke kennis aan zoekmachines als Google de beste manier is om de meest relevante informatie over een bepaald onderwerp naar boven te krijgen.

'ZEEF is eenvoudig in het gebruik, gratis beschikbaar en de kracht van crowdsourcing levert goede resultaten. Ik ben er van overtuigd dat het platform een wereldwijde community op kan bouwen die het platform gebruikt als kennisbank’, zegt Arthur Kosten, een van de investeerders die heeft deelgenomen aan de financieringsronde.

Een belangrijk kenmerk van ZEEF, in vergelijking met traditionele directories en andere contentcuratie-platformen, is dat de lijstjes ook kunnen worden ingebed als widget op andere websites. Deze widgets zijn zeer effectief gebleken in het doorverwijzen van bezoekers naar een ZEEF-pagina en bieden meerwaarde voor lezers.

De deelnemende angel investeerders in deze ronde zijn ervaren online marketeers. Sommigen van hen waren actief betrokken bij de start en groei van Booking.com.

Zoals een curator in een museum een tentoonstelling samenstelt met verschillende kunstwerken, kunnen de curatoren van ZEEF een pagina samenstellen over een zelf gekozen onderwerp. Iedereen kan een curator zijn, want iedereen heeft wel specifieke kennis van een bepaald onderwerp, persoon of organisatie. Door met behulp van crowdsourcing content te selecteren en categoriseren wordt het zoeken naar en het beoordelen van informatie overzichtelijker en eenvoudiger. Op ZEEF zijn bijvoorbeeld pagina’s te vinden over het starten van een bedrijf, het schrijven van een businessplan, of over bezienswaardigheden in Rome. De start-up zag in januari 2013 het levenslicht en bracht het content curation platform in juli 2013 naar de markt. ZEEF heeft op dit moment bijna 4.000 leden.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken