Jan Willem Alphenaar over contentmarketing met LinkedIn
- Media
- 17 sep 2014 @ 23:02
- Link
-
Bas Vlugt
Eigenaar
Nederlands MediaNetwerk - InterviewBranded contentSocial mediaMarketing
- 17 sep 2014 @ 23:02
- Bas Vlugt
Jan Willem Alphenaar, oprichter van Social Media Academy NL, publiceerde onlangs het ebook Contentmarketing met LinkedIn. Wij spreken hem.
Dag Jan Willem, hoe is het met je?
'Goed, na de stille zomerperiode is de agenda weer bomvol. En we hebben gelukkig nog een beetje nazomer.'
Een een ebook, geweldig. Wat staat erin? Vertel alles!
'Dit e-book, Contentmarketing met LinkedIn, legt uit hoe je alle distributiemogelijkheden van LinkedIn optimaal inzet voor je content contributie. Denk daarbij aan de Company Pages, groepen, netwerken van de medewerkers en ook de betaalde promoted updates.'
Waarom heb je gekozen voor een ebook en niet – ook – voor een papieren boek?
'Omdat LinkedIn, net als de meeste social netwerken, maandelijks en soms wekelijks wijzigt qua mogelijkheden en features is de inhoud van een papieren boek tegenwoordig al verouderd voordat het bij de drukker vandaan komt. Met e-books kun je sneller publiceren en updaten. Dus de mensen die het e-book kopen, krijgen ook automatisch een ge-update versie als er iets verandert. Is met papier onmogelijk.'
Wat heeft LinkedIn dat andere social networks niet hebben?
'LinkedIn gebruikers zijn over het algemeen loyaler. Ze hebben jaren gebouwd aan het opbouwen van het netwerk, waardoor ze dit niet snel zullen verlaten. Er zit dus meer toekomst in. Daarnaast maakt de zakelijke insteek het aantrekkelijk om het platform ook zakelijk in te zetten. En er verschijnt, over het algemeen, minder onzin op LinkedIn dan op de andere netwerken. Het is allemaal wat serieuzer.'
Er zijn inmiddels 5 miljoen Nederlanders actief op LinkedIn. Welke mogelijkheden die LinkedIn biedt, laten zij liggen?
'De meeste Nederlanders die een LinkedIn account hebben, zijn alleen bekend met de mogelijkheden die LinkedIn had toen zij het account aanmaakten. Het is een platform dat enorm in ontwikkeling is, waarbij de focus tegenwoordig ligt op content. Het is niet langer een database voor visitekaartjes, maar een echt kennisplatform geworden. Tijdens mijn workshops komt vaak naar voren dat het merendeel van de gebruikers niet weet hoe ze bijvoorbeeld met Company Pages en groepen moeten omgaan.'
Kun je een voorbeeld noemen van een Nederlands bedrijf dat succesvol gebruik maakt van de kracht van LinkedIn?
'De banken doen veel pogingen om hier optimaal en succesvol gebruik van te maken. ABN Amro (120.000 volgers op de Company Page) en Rabobank (100.000 volgers op de Company Page) hebben een groot bereik en delen veel content. Terwijl ING met 30.000 volgers, ook een onderverdeling heeft gemaakt in doelgroepen via ShowCase Pages. Omdat veel mogelijkheden echt nieuw zijn, is het vaak nog niet opgenomen in de strategie. Daarom is het nog even wachten op echt succesvolle Nederlandse cases.'
Hoe zie jij LinkedIn de komende jaren ontwikkelen in vergelijking met Facebook, Twitter en Google+?
'LinkedIn is minder hype-gevoelig dan de andere netwerken. Je merkt dat bijvoorbeeld bij Twitter en Facebook er een bepaalde moeheid optreedt bij de gebruikers. Sommigen haken af, doen minder vaak actief mee of verwijderen zelfs hun account. LinkedIn gebruikers zullen dat minder snel doen omdat hun zakelijke netwerk hieraan verbonden zit. Daarom denk ik dat zij voorlopig een blijvertje zijn, vooral omdat er geen directe concurrentie aan te wijzen is. LinkedIn heeft bewust ervoor gekozen om zich te richten op Contentmarketing en distributie. Aangezien dat ook de toekomst voor marketing in zijn geheel is, spelen zij daar goed op in. Zo hebben ze een aantal strategische overnames gedaan van een aantal contentpartijen (Slideshare, Pulse, etc...) en dat geïntegreerd in hun platform. LinkedIn zal daarmee een belangrijke zakelijke nieuwsbron worden, die nieuws op maat levert aan haar leden. De leden zullen ook meer tijd doorbrengen op dit platform wanneer ze deze mogelijkheden kennen.'
Wat is het laatste nieuws?
'Sinds deze week kun je op de mobiele apps ook een uitnodiging personaliseren. Daar bleek veel behoefte aan te zijn.
Het belangrijkste nieuws is toch wel de mogelijkheid om direct content op LinkedIn te publiceren via de LongPosts. Deze functie, die vanaf februari al uitgerold wordt, geeft gebruikers de mogelijkheid om te bloggen op LinkedIn zelf.'
Jan Willem Alphenaar spreekt op 23 september op het Elfde Nederlands MediaNetwerk Event.
-
Bas Vlugt
- Werkt bij: Nederlands MediaNetwerk
- Functie: Eigenaar
- Website:http://www.nederlandsmedianieuws.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing