NOM Print Monitor: bereik is met 3% gedaald

NOM Print Monitor: bereik is met 3% gedaald
  • Media
  • 18 sep 2014 @ 13:53
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintOnderzoekBereikJournalistiek

Het NOM heeft vandaag nieuwe bereikscijfers gepubliceerd. Volgens de NOM Print Monitor over het 'schooljaar' 2013-2014 is het bereik van de totale groep dagbladen en publiekstijdschriften gedaald met 3%. Positief is de aanhoudende groei van het digitale bereik. MarketingTribune zet de belangrijkste NPM-cijfers op een rij.

De NOM Print Monitor 2013-II/2014-I gaat over de periode juli 2013 tot en met juni 2014. In deze periode hebben 21.065 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef staat voor 14.096.000 Nederlanders van 13 jaar en ouder.

In deze publicatie zijn de volgende nieuwe titels opgenomen: Goal!, Meiden Magazine, Kunst & Cultuur en de glossy Vrouw. De eerste twee titels zijn in de jaarrapportage opgenomen, de rest in de schriftelijke rapportage met halfjaarcijfers.

De ontwikkelingen in gemiddeld bereik over de totale groep dagbladen en publiekstijdschriften laten een daling zien van 3% ten opzichte van de vorige publicatie. Voor de groep dagbladen is er een gemiddelde daling van 2% gemeten, bij de groep publiekstijdschriften daalt het gemiddeld bereik met 3%. Hier de NOM-cijfers voor de dagbladsector, onderaan dit bericht enkele cijfers van de magazine-markt. De rechterkolom bevat percentages, de kolom ernaast bereik in duizendtallen. 

Een vergelijking met de ontwikkelingen van de HOI-oplagegegevens van dezelfde groep bladen laat dezelfde trend zien, hoewel de oplage in dezelfde periode wat sterker is gedaald dan het bereik.

Positief nieuws is dat steeds meer mensen dagbladen en publiekstijdschriften lezen op digitale platformen. Sinds eind 2010 wordt in NPM ook de penetratie van digitaal lezen van dagbladen en publiekstijdschriften gemeten. Vooral dagbladen worden door veel mensen digitaal gelezen. De meeste mensen lezen digitale dagbladen nog steeds op de computer of laptop: in de afgelopen periode was dat 36% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. Tablets worden door 22,5% gebruikt, smartphones door 20,8%.

Ook bij publiekstijdschriften is de penetratie van digitaal lezen gegroeid: 12,1% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder leest een tijdschrift wel eens op computer of laptop, 8,4% op tablet en 4,6% op een smartphone.

Omdat de penetratie van digitaal lezen steeds substantiëler wordt, heeft NOM een nieuwe strategie voor de toekomst ontwikkeld. Hierin wordt het bereik van papieren edities gecombineerd met dat van het digitaal lezen om zo het bereik van het totale mediamerk te verkrijgen. Deze nieuwe strategie van NOM wordt in het najaar van 2014 toegelicht.

De NOM Print & Doelgroep Monitor (NPDM), de samenvoeging van NPM en DGM, wordt zoals altijd ongeveer anderhalve maand na de publicatie van NPM verwacht. Deze zal, naast alle gegevens van NPM, ook de gegevens van DGM bevatten. NPDM zal, net zoals NPM, een steekproef van 21.065 hebben. Dit gekoppelde bestand biedt veel nieuwe mogelijkheden voor de analyses van kleine media en doelgroepen. We blijven echter ook NPM publiceren, zodat de markt al eerder kan werken met de meest actuele bereikscijfers van dagbladen en publiekstijdschriften. 

Tot slot enkele NOM-cijfers van de tijdschriftmarkt: we hebben de mannen-, vrouwen- en kinderbladen gekozen. De rechterkolom bevat percentages, de kolom ernaast bereik in duizendtallen.

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken