Clipit lanceert nieuw concept voor mediamonitoring

Clipit lanceert nieuw concept voor mediamonitoring
  • Media
  • 28 okt 2014 @ 11:09
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieBereikOnderzoekMedia

Media monitoring bureau Clipit komt met een nieuw concept voor mediamonitoring, bedoeld voor bedrijven die beter grip willen houden op de 'information overload'. Daarbij wordt gebruik gemaakt van nieuwe technieken zoals video-analyse en beeldherkenningssoftware.

Met dagelijks ruim 5 miljard nieuwe berichten in de media heb je ruim 250 miljoen uur nodig om alles door te nemen. Naast de constante angst om iets te missen, leeft bij bedrijven de behoefte om inzichten te halen uit deze big data. De vraag naar relevantie en interpretatie groeit. Mediamonitoringbureau Clipit, van origine gericht op online en social media, ontwikkelt een innovatief concept voor een media-aanbod op maat voor zowel internet, printmedia, radio en televisie.

'Wij zien een groeiende vraag naar een compleet media overzicht', zegt Rinske Willemsen, directeur van Clipit. 'Naast online en social media willen PR- en communicatieprofessionals ook inzicht in hoe je als merk of organisatie wordt genoemd in print media, radio & TV en ook de internationale media. Wij bieden daarom inzicht in het complete medialandschap. Op innovatieve wijze scannen wij alle media en brengen relevante berichten samen in één overzicht.'

Uitzendingen op radio en televisie worden automatisch gemonitord met behulp van de recent door Media Distillery ontwikkelde audio- en video-analyse-technologie. Ook TNO heeft hieraan bijgedragen. 'Studenten die TV- en radioprogramma’s beluisteren en handmatig van herkenning voorzien, kunnen op zoek naar een nieuwe bijbaan. Door spraak om te zetten naar tekst en geavanceerde beeldherkenningssoftware kunnen wij sneller en schaalbaar aangeven wanneer je als merk op TV of radio wordt vermeld', aldus Joost de Wit, oprichter van Media Distillery.

Landelijke kranten, regionale dagbladen, tijdschriften en huis-aan-huis-bladen worden gedigitaliseerd uitgelezen. Een bericht dat voldoet aan de zoekopdracht wordt weergegeven in de Clipit Portal. Met een doorlink naar de online versie van het print media artikel. In deze weergave is ook de context van het artikel te zien.

In combinatie met de bestaande boolean-techniek van mediamonitoring-tool Clipit, kan het bureau tot in detail het juiste artikel uit de dagelijkse stroom van al die berichten filteren. Daardoor ontvangt de gebruiker alleen die informatie die voor hem relevant is. Met sentiment en PR-waarde analyses voorziet de tool tevens in een interpretatie van de inhoud. Niet langer een slachtoffer van information overload, maar je voordeel doen met de schat aan informatie die beschikbaar is. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken