NLO gaat luistergedrag op minuutniveau meten
- 16 okt 2014 @ 13:20
- Redactie Media
Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) gaat radioconsumptie meten op minuutniveau. Hiertoe tekende NLO woensdag een aangepast contract met GfK. Parallel aan het (door)lopende onderzoek verkent de stichting de inzet van mobiele apps om op minuutniveau te kunnen rapporteren.
De ambitie van NLO om te komen tot 'het fijnmaziger meten van het radioluistergedrag' is gisteren bekrachtigd met de ondertekening van het contract met onderzoekspartner GfK. Daarmee was NLO eerder al het gebruik van radiologs overeengekomen, in eerste instantie tot eind 2015. Om de resultaten van deze radiologs - waarbij respondenten hun radioluistergedrag op kwartierniveau invullen - af te kunnen zetten tegen elektronische meettechnieken, maakte ook GfK’s Mediawatch deel uit van het onderzoekscontract.
Doordat de Mediawatch NLO sneller dan verwacht heeft overtuigd van de mogelijkheden voor meten op minuutniveau, is de wens uitgesproken om alternatieven te kunnen testen. Om die reden is in het nieuwe contract met GfK de Mediawatch vervangen door een testtraject met smartphone-apps. Daarnaast is het gebruik van de radiologs met één jaar verlengd tot eind 2016.
Het gewijzigde contract geeft NLO extra tijd om nieuwe mogelijkheden voor het betrouwbaar meten op minuutniveau uitgebreid te onderzoeken. Dit gebeurt dan parallel aan het doorlopende luisteronderzoek op basis van radiologs, die nog zeker tot in 2016 de basis zijn voor de vaststelling van de luistercijfers. Aan de invoering van een nieuw onderzoek zal een periode van schaduwdraaien voorafgaan. Op deze manier stelt NLO de markt in de gelegenheid om aan de nieuwe luistercijfers te wennen.
Nicole Engels, directeur NLO: 'Het herziene contract geeft ons de ruimte om te verkennen welke devices geschikt zijn om het radioluistergedrag op minuutniveau te meten. Voor het nieuwe onderzoek stellen we ons ten doel dat we op de bestaande, relevante zender/doelgroepcombinaties kunnen blijven rapporteren, uiteraard met de financiële haalbaarheid als randvoorwaarde.'
Stichting Nationaal Luister Onderzoek is opdrachtgever van het luisteronderzoek NLO. De stichting heeft vier partners: RAB (Radio Advies Bureau), NPO (Nederlandse Publieke Omroep), BVA (bond van adverteerders) en PMA (Platform Media Adviesbureaus).
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- luisteronderzoek
- luisteraars
- GfK
- Mediawatch
- onderzoek
- per minuut
- NLO
- BVA
- bereik
- radio
- minuutniveau
- RAB
- apps
- PMA
- Nicole Engels
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing