Ruim 4 miljoen Nederlanders streamen films en series
- Media
- 10 okt 2014 @ 13:10
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - VideoMediaMuziekTelevisieOnderzoek
- 10 okt 2014 @ 13:10
- Redactie Media
Streaming video neemt een hoge vlucht: inmiddels streamen circa 4,2 miljoen Nederlanders films en series. De grootste stijging vindt plaats bij abonnementsdiensten voor video on demand. Met name Netflix voor video en Spotify voor muziek nemen een grote voorsprong in. Dit blijkt uit Trends in Digital Entertainment van GfK.
Het aantal gebruikers in de leeftijd 13-17 jaar is het hardst gestegen (van 38% naar 54%). Daarna is het gebruik het grootste onder de groep 18-34 jarigen (43%). Het aantal Nederlanders dat gebruikt maakt van een streaming muziekdienst blijft stabiel rond een derde.
De populairste manier om digitaal films en series te streamen blijft het tv-scherm. ‘Betalen per stuk’ blijkt nog steeds de populairste consumptievorm. 68% van de VoD-gebruikers maakt hier gebruik van. De grootste stijging vindt echter plaats bij de abonnementsdiensten. Binnen deze diensten geeft overigens wel 29% van de gebruikers aan gebruik te maken van een gratis proefperiode.
Een derde van de Nederlanders streamt weleens muziek, aldus GfK. Degene die gebruik maken van een betaalde versie, luisteren voornamelijk muziek via hun smartphone. Zij luisteren, met gemiddeld 11 uur per week, bijna twee keer zoveel muziek dan Nederlanders die gebruik maken van de gratis versie. Het tegen betaling downloaden van muziek neemt verder af. Ook het percentage illegaal downloaden daalt met 5%. Inmiddels worden nog gemiddeld 10 liedjes per maand gedownload zonder dat daarvoor wordt betaald.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- betalen
- televisie
- series
- onderzoek
- Spotify
- video on demand
- VoD
- illegaal
- streaming
- downloads
- GfK
- abonnement
- research
- Netflix
- muziek
- films
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Nieuwe campagne Primark25-04-2024
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing