BlogBarometer 2014: bloggen steeds lucratiever

BlogBarometer 2014: bloggen steeds lucratiever
  • Media
  • 21 nov 2014 @ 10:39
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MediaOnderzoekPromotiePROnline

Het Nederlandse bedrijfsleven schat de invloed van bloggers eindelijk op waarde. Blog PR, of 'blogger relaties', neemt momenteel een vlucht in ons land. Meer dan 90% van de bloggers geeft in de IPREX Blogbarometer 2014 aan met regelmaat en met uiteenlopende informatie actief te worden benaderd door bedrijven.

Tekst: Jeroen Mirck, platformmanager Media van MarketingTribune

In een kleine 20% van de gevallen gaat het om persberichten en uitnodigingen voor evenementen. Ook laten bloggers zich vaker betalen voor hun aanwezigheid en ‘posts’. Populaire bloggers vooral in mode en ‘food’ ontvangen al snel €250 tot €350 om aanwezig te zijn op een persevenement en voor een posting op hun blog.

De IPREX Blogbarometer vindt zijn oorsprong in Finland (2008). Sinds 2014 wordt de studie uitgevoerd in tien Europese landen. In Nederland zijn Creative Venue PR en dochterbedrijf Socialite Online PR, beide als lid van het wereldwijde IPREX PR netwerk, verantwoordelijk voor het in kaart brengen van het Nederlandse bloggersscene.

Nederland loopt samen met Finland en het Verenigd Koninkrijk voorop in blogger relaties. Het bedrijfsleven erkent duidelijk de plaats die bloggers innemen in het groeiende online medialandschap, én hun invloed op de aankoopbeslissingen van consumenten. Bloggers zelf merken dat hun inspanningen steeds meer effect hebben: meer dan de helft denkt binnen nu en vijf jaar zelfs meer invloed te hebben op het koopgedrag van consumenten dan traditionele media.

Bloggers vaker betaald

De slimme blogger kapitaliseert op deze ontwikkelingen van toenemende invloed, aldus Socialite. Bloggers ontvangen steeds vaker informatie (persberichten 17%, uitnodigingen 18%, samples 15%). Meer dan de helft (55%) krijgt inmiddels af en toe betaald om een blog te posten. De bedragen die bedrijven per blog betalen lopen uiteen: van een paar tientjes tot honderden euro's.

In het Verenigd Koninkrijk ligt het percentage dat betaald krijgt inmiddels op 65%. In Duitsland is dat nog maar 18% van de bloggers.

'Het Nederlandse bloggerlandschap wordt steeds commerciëler', aldus Marianne Aalders, managing partner van Socialite. 'Het gros van de bloggers wordt steeds vaker benaderd en speelt hier handig op in. Hun positie wordt steeds sterker: unieke bezoekersaantallen liggen inmiddels gemiddeld rond de 10.000 per maand, los van uitschieters met honderdduizenden dagelijkse lezers. Voor bedrijven zijn dit interessante aantallen. En omdat de match tussen blogger, lezer en product heel nauwkeurig te bepalen is, zijn blogs extra aantrekkelijk omdat bedrijven zichzelf kunnen positioneren in hart van de doelgroep. Een blog beperkt zich vaak tot één onderwerp, en trekt een lezersdoelgroep aan die specifiek in dit onderwerp geïnteresseerd is. Verkoop je bijvoorbeeld make-up producten, dan zijn beautyblogs het perfecte kanaal voor de promotie van jouw product.'

Bedrijven delen weinig visuele content

Bloggers vinden het prima als bedrijven hen vaker benaderen, ook voor het delen van fotomateriaal. Nederlandse bedrijven doen dat echter nog in beperkte mate (slechts 9%). In andere Europese landen is dat beeld niet anders. Aalders: 'Bedrijven laten hier een kans liggen. Dat is opvallend, aangezien het bij elke marketeer bekend zou moeten zijn dat visuele content vandaag de dag heel belangrijk is en alleen maar aan dominantie toeneemt. Online draait het vooral om foto's, video’s, graphics en animaties. Dat geldt ook voor blogs.'

Uitnodigingen en persberichten ten spijt, bloggers krijgen bij voorkeur vooral graag betaald voor een blog (37%), of gratis producten toegestuurd (20%). Maar bedrijven komen vooralsnog mondjesmate over de brug met betalingen. Dit tot grote ergernis van bloggers.

Aalders: 'Bloggers hebben het gevoel dat bedrijven voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Waarom wel willen betalen voor een advertentie in een magazine, en niet voor een promoted blogposting? Een andere frustratie is de onpersoonlijke benadering naar bloggers toe. Bijvoorbeeld het toesturen van een persbericht zonder enige tekst en uitleg. Ook ontstaat regelmatig het gevoel dat de persoon die een blogger benadert het desbetreffende blog überhaupt niet volgt of zelfs gelezen heeft.'

In Nederland heeft volgens Socialite bijna één op de vijf bloggers van zijn hobby-blog inmiddels zijn werk gemaakt, een percentage dat overigens niet heel erg geloofwaardig klinkt. Aalders verwacht toch dat dit aantal zal stijgen. 'Vooral foodblogs zijn mateloos populair, van recepten tot aan restaurantreviews. Hier liggen duidelijk kansen voor bloggers, en dus vanzelfsprekend ook voor het bedrijfsleven.'

Ruim 1.350 gerenommeerde bloggers verspreid over tien Europese landen werkten in 2014 mee aan de Blog Barometer. 

Lees ook: BlogBarometer, ik geloof je niet! (MT-column Jeroen Mirck)

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken