CvdM onderzoekt bonus directeur Omroep West
- Media
- 28 nov 2014 @ 00:18
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisiePolitiekZakelijkMaatschappijMedia
- 28 nov 2014 @ 00:18
- Redactie Media
Het Commissariaat voor de Media (CvdM) stelt een onderzoek in naar een bonus die de directeur van Omroep West vorig jaar heeft gekregen. De directeur kreeg het extraatje voor goed functioneren, maar bonussen bij semipublieke instellingen zoals omroepen zijn sinds de Wet Normering Topinkomens (WNT) van eind 2011 verboden.
De Volkskrant meldde donderdag dat de bonus volgens de president-commissaris van Omroep West, Charlie Aptroot, verdiend is omdat de directeur goed functioneert. Daarbij is onder meer gekeken naar 'de wijze van leiding geven en omgaan met medewerkers, OR, collega-omroepen, bedrijfsleven en openbaar bestuur in het verzorgingsgebied', aldus Aptroot. 'Wij prijzen ons gelukkig dat de directeur het op al deze onderwerpen heel goed doet.'
Die verklaring is opmerkelijk, omdat Aptroot (foto) als burgemeester van Zoetermeer zelf een prominente vertegenwoordiger is van dat openbaar bestuur in het verzorgingsgebied. Het voormalig VVD-Kamerlid wil niet reageren op de vraag of er sprake is van een belangenverstrengeling.
Nog dezelfde dag kwam Omroep West met een opmerkelijke lange verklaring over de ophef. Deze verklaring luidt als volgt:
'De raad van commissarissen van Omroep West heeft kennis genomen van een tweetal artikelen in de Volkskrant van vandaag, waarin de omroep centraal stond. Volgens de raad bevat het artikel over de bezoldiging van de directeur in 2013, geen feiten die niet eerder bekend of gepubliceerd waren.
Behalve de bij de omroep tot vanmorgen onbekende, noch bevestigde aankondiging van een voorgenomen onderzoek door het CvdM. Beoordeling en beloning van de directie is de verantwoordelijkheid van de RvC. Deze staat sinds september 2014 onder voorzitterschap van de heer C.B. Aptroot.
Sinds 2007 kent de beloning van de directeur bij Omroep West een vaste en variabele component. De WNT stelt sinds 2012 beperkingen aan variabele beloning, maar kent daarbij een overgangsregeling van maximaal 4 jaar voor afspraken die voor 2011 zijn vastgelegd. Het over 2013 uitgekeerde variabele beloningsdeel valt, net als de totale beloning van de directeur, binnen de kaders van de WNT. De raad onderkent de noodzaak om in het kader WNT-2 nieuwe afspraken met de directie te maken over de beloningsstructuur.
In het artikel wordt verder het beeld geschetst dat een bonus zou zijn toegekend, ondanks dat de omroep in 2013 verlies leed. Dit is een onjuiste voorstelling van zaken: begin 2013 moest door de omroep vrij onverwachts 1,5 miljoen euro worden bezuinigd ten gevolge van kortingen op de bekostiging door de Provincie. Daarbij is toen afgesproken de redactie te ontzien van bezuinigingsmaatregelen, door op voorhand 750.000 euro als verlies ten laste van het eigen vermogen te brengen. Zoals bekend is dit verlies uiteindelijk beperkt gebleven tot 337.000 euro, door de inspanningen van de gehele organisatie, maar zeker ook door die van de directie.
De raad herkent zich tot slot niet, noch de omroep, in de strekking van het artikel over de redactionele onafhankelijkheid en sluit zich aan bij de reactie die de hoofdredacteur hierover aan de eigen organisatie heeft gegeven.'
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- directeur
- CvdM
- Charlie Aptroot
- Omroep West
- belangenverstrengeling
- WNT
- Volkskrant
- Commissariaat voor de Media
- burgemeester
- bonus
- Wet Normering Topinkomens
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing