DeMedia100: John de Mol, Humberto Tan en Alexander Klöpping meest invloedrijk in de Nederlandse media

DeMedia100: John de Mol, Humberto Tan en Alexander Klöpping meest invloedrijk in de Nederlandse media
  • Media
  • 28 nov 2014 @ 14:15
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OutdoorPrintRadioTelevisieAwardsMediabureauOnline

Op 26 november is tijdens het DeMedia100 Diner in het American Hotel in Amsterdam de vierde editie van DeMedia100 bekend gemaakt; de lijst van de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media.

Het was een bijzonder diner in American Hotel, waaraan ruim 150 van de genomineerden deelnamen. Drie van hen, Peter de MönninkShula Rijxman enErnst-Jan Pfauth, gaven een presentatie.

De dynamiek in DeMedia100-2015 is veel groter dan in voorgaande jaren. Daarvoor zijn twee belangrijke oorzaken. De grote dynamiek in de Nederlandse media zelf heeft afgelopen jaar tot veel wisselingen op sleutelposities geleid. Daarnaast zijn er 100 nieuwe namen aan de lijst met genomineerden toegevoegd die de 73 laagste scores uit de nominatielijst van vorig jaar hebben vervangen.

Hoe dynamisch ook, John de Mol is voor het vierde jaar op rij de meest invloedrijke persoon in de Nederlandse media. Wel is er een nieuwe nummer 2. Het is Humberto Tan die - geholpen door het succes van talkshow RTL Late Night -  als een komeet omhoog schiet vanaf nummer 16 vorig jaar tot nummer 2 dit jaar. De nummer 2 van vorig jaar, Matthijs van Nieuwkerk, weet met De Wereld Draait Door op NPO1 meer kijkers te trekken maar toch moet hij genoegen nemen met een zesde plaats. Op de derde plaats staat net als vorig jaar Alexander Klöpping. Hij is hoge ogen aan het gooien met Blendle.

 

2015

2014

 

1

1

John de Mol

2

16

Humberto Tan

3

3

Alexander Klöpping

4

8

Erland Galjaard

5

7

Christian van Thillo

6

2

Matthijs van Nieuwkerk

7

9

Bert Habets

8

5

Linda de Mol

9

-

Peter de Mönnink

10

4

Joop van den Ende


RTL draait een buitengewoon goed 2014 en dat is in DeMedia100 terug te zien. Op de vierde plaats staat Erland Galjaard. Hij klimt 4 plaatsen vanaf nummer 8. De meest invloedrijke Belg in de Nederlandse media is Christian van Thillo, CEO van De Persgroep. De activiteiten van De Persgroep in Nederland nemen hand over hand toe en zo ook de invloed van Christian van Thillo. Hij stijgt van 7 naar 5. Ook RTL CEO Bert Habets klimt twee plaatsen: van 9 naar 7. Joop van den Ende geeft terrein prijs en zakt van plaats 4 naar 10.

De grote dynamiek in DeMedia100-2015 wordt geïllustreerd door het grote aantal afvallers en nieuwkomers. In de lijst 28 staan nieuwkomers. Ronduit spectaculair is de binnenkomst van Peter de Mönnink op positie 9. Hij begon op 1 januari als CEO van Sanoma en is daarnaast sinds 1 oktober ook CEO van SBS Broadcasting... de complete DeMedia100 staat hier

 

 

 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken