Door prijzenoorlog verhoogt Specsavers mediabudget met 80% tot 19 miljoen euro

Door prijzenoorlog verhoogt Specsavers mediabudget met 80% tot 19 miljoen euro
  • Media
  • 7 nov 2014 @ 13:31
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MerkenCampagnesReclameMediastrategieBereik

De prijzenoorlog binnen de optiekbranche heeft geleid tot fors hogere investeringen in media. Specsavers schroefde het budget in de laatste twaalf maanden op met 80% tot ruim € 19 miljoen. Pearl besteedde in dezelfde periode met € 14,5 miljoen anderhalf keer zo veel als een jaar eerder. Uit cijfers van Nielsen blijkt dat de totale bruto mediabestedingen van de opticiëns in de periode november 2013 tot oktober 2014 stegen met 37% tot bijna € 52 miljoen.

De toegenomen bruto mediabestedingen zijn het gevolg van de prijzenoorlog die woedt tussen optiekketens. In hun campagnes proberen ze consumenten te verleiden met verschillende varianten op leeftijdskorting, korting op merkmonturen of door directe prijsvergelijkingen tussen opticiëns onderling.

Naast Specsavers en Pearl besteedde ook Hans Anders meer. De mediabestedingen namen toe met 34% tot bijna € 8 miljoen. Ook EyeWish besteedde in de periode november 2013 tot oktober 2014 bijna € 8 miljoen, maar dat was slechts 6% meer dan een jaar eerder. Eyelove completeerde de top 5 adverteerders binnen de optiekbranche. De online brillenwinkel gaf ruim € 1,4 miljoen uit aan media.

De strijd tussen de verschillende opticiëns speelde zich voornamelijk af op televisie. Tweederde van de mediabestedingen, oftewel € 34,4 miljoen, ging in de periode november 2013 tot oktober 2014 naar dit mediumtype. Dat is 52% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Radio, dat de bestedingen toe zag nemen met 8% tot € 9 miljoen, had samen met televisie een aandeel van bijna 85% in de totale mediabestedingen van de optiekketens.

Ook de bestedingen aan de overige mediumtypen namen toe, waarbij de verdubbeling van de mediabestedingen tot € 1,7 miljoen aan out of home opviel. Het aandeel van dit mediumtype was met 3% echter beperkt.

Nielsen Holdings N.V. is een wereldspeler op het gebied van marketinginformatie en onderzoek met een leidende positie op het gebied van marketing- en consumenteninformatie, media- en bereiksonderzoek, online intelligence en mobile measurement. Nielsen is actief in ongeveer honderd landen en heeft hoofdkantoren in New York in de Verenigde Staten en Diemen in Nederland. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken