Mediahuis koopt NRC, ook Vereniging Veronica en Stichting Democratie en Media nemen deel

Mediahuis koopt NRC, ook Vereniging Veronica en Stichting Democratie en Media nemen deel
  • Media
  • 4 dec 2014 @ 00:05
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintJournalistiekZakelijkMedia

Mediahuis Nederland en Lux Media, waarvan de Nederlandse investeringsmaatschappij Egeria grootaandeelhouder is, hebben een akkoord bereikt over de overname van NRC Media Holding, NRC Media en NRC Lux (samen NRC).

Mediahuis Nederland is een dochtervennootschap van het Belgische Mediahuis, waarin tevens een minderheidsparticipatie zal worden genomen door Stichting Democratie en Media en Vereniging Veronica.

De voorgenomen overname is onderworpen aan de goedkeuring van de Nederlandse mededingingsautoriteit (ACM) en het advies van de Ondernemingsraad van NRC. Ook zal de redactieraad van NRC in de gelegenheid worden gesteld zijn zienswijze ten aanzien van de voorgenomen overname kenbaar te maken.

NRC en Mediahuis delen de overtuiging dat onafhankelijke journalistiek een belangrijke meerwaarde levert aan de democratische samenleving. Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis: “Wij zijn trots dat NRC deel zal uitmaken van Mediahuis. NRC Handelsblad en NRC Next zijn sterke titels die staan voor uitstekende en genuanceerde journalistiek. Wij kijken uit naar een vruchtbare en inspirerende samenwerking met onze nieuwe Nederlandse collega's.”

De acquisitie van NRC sluit aan bij de toekomststrategie van Mediahuis. Gert Ysebaert: “Deze beoogde overname is een mijlpaal die ons zal versterken in de verdere journalistieke en digitale ontwikkeling van onze nieuwsmerken. Met Stichting Democratie en Media en Vereniging Veronica hebben we twee Nederlandse partners gevonden die de maatschappelijke rol van media in het algemeen en NRC in het bijzonder mee wensen te ondersteunen.”

NRC is uitgever van de avondkrant NRC Handelsblad, het ochtendblad nrc.next, nrc.nl en verschillende webwinkels en apps. NRC Media Holding is een jong bedrijf, maar beheert met NRC Handelsblad cultureel erfgoed. De titel is in 1970 ontstaan uit een fusie van het Algemeen Handelsblad (1828) en de Nieuwe Rotterdamsche Courant (1844). NRC Handelsblad en de andere nieuwsmerken van de groep richten zich met kwaliteitsjournalistiek op de Nederlandse beslisser van vandaag en morgen.

Mediahuis is een van de leidinggevende mediagroepen in België. Mediahuis is uitgever van sterke nieuwsmerken als De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Daarnaast exploiteert het bedrijf belangrijke classifieds-platformen als Hebbes, Jobat, Zimmo en Vroom. Mediahuis verkoopt dagelijks ongeveer 550.000 kranten en bereikt met haar verschillende nieuwssites meer dan 1,3 miljoen digitale nieuwsconsumenten. Stichting Democratie en Media, in 1944 opgericht als Stichting Het Parool, zet zich in voor een vitale en daadkrachtige democratie en biedt weerstand tegen totalitaire tendensen in politiek en maatschappij. Daartoe ondersteunt en initieert zij activiteiten en organisaties die onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek en pluriformiteit van de media beschermen en stimuleren, zoals de European Press Prize. Stichting Democratie en Media is aandeelhouder van verschillende media-ondernemingen.

Vereniging Veronica is actief in de Nederlandse mediawereld, onder meer als eigenaar van ANP. Vereniging Veronica wil een betekenisvolle rol spelen in het medialandschap. De organisatie beschouwt kwalitatief goede nieuws- en informatievoorziening als een pijler van de democratie en een garantie voor een vrije en open samenleving.

www.nrcmedia.nl

www.mediahuis.be

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken