Mercurs 2014: wie wordt Tijdschrift van het Jaar?
- 10 dec 2014 @ 11:21
- Jeroen Mirck
Vijf innovatieve publieksbladen staan dit jaar op de shortlist voor de eretitel Tijdschrift van het Jaar. Op 10 december wordt de winnaar bekendgemaakt op het Mercurs-gala in Amsterdam. Afgelopen week interviewde MarketingTribune de vijf hoofdredacteuren van de genomineerde titels: Flow, Quest, VT Wonen, Esquire en Volkskrant Magazine. Hier een selectie van markante quotes. 'Is het heel erg om even niet bescheiden te zijn?'
Thomas Hendriks, hoofdredacteur Quest (G+J Uitgevers)
'Speciaal was dit jaar onze tiende verjaardag in februari, al vind ik dat geen reden om een Mercur te winnen. We vierden het met de start van Quest Test Nederland, een online platform waarop in acht maanden tijd 650.000 testen zijn gedaan. We hebben ook bijzondere dingen in het schap gedaan: zo hebben we 172.000 sprinkhanen over Nederland losgelaten. Daarvoor zijn we ook genomineerd voor Marketingactie van het Jaar. Quest is nog steeds na LINDA (de winnaar van vorig jaar, red.) het grootste maandblad van Nederland.'
Irene Smit en Astrid van der Hulst, hoofdredactie Flow Magazine (Sanoma)
'Is het heel erg om even niet al te bescheiden te zijn? We vinden dat we echt wel een superstoer jaar achter de rug hebben met veel nieuwe en innovatieve projecten. Flow heeft als geen ander laten zien dat je met papier en print nog steeds de wereld kunt veroveren. Dat we zelf ook zijn genomineerd als Hoofdredacteur van het Jaar is natuurlijk leuk, maar als we heel eerlijk zijn hopen we dat het blad wint. Want dan wint iedereen van Flow met ons mee.'
Arno Kantelberg, hoofdredacteur Esquire (Hearst)
'Het is verdiend. Esquire heeft zich het afgelopen jaar onderscheiden op kwaliteit. Wat ik vind dat we echt goed doen, is het bewaken van onze cruising speed. Mijn art director Choque Ling Lau is de belangrijkste innovator. Aan de mate waarin andere tijdschriften Esquire kopiëren – in lettertypes, vormgeving, beeldbeleid en papiersoort – zie je dat ze voorop loopt, en Esquire dus ook. (…) Of wij moeten winnen? Ik ga geen knollen voor citroenen verkopen. Quest lijkt me een beste kandidaat. Het zou ze gegund zijn, want ze doen daar een hell of a job.'
Carlein Kieboom, hoofdredacteur VT Wonen (Sanoma)
'We hebben een geweldig jaar achter de rug waarin er op alle fronten zoveel is gebeurd. Dit jaar hebben we de multimediale strategie van VT Wonen succesvol uitgerold. Het merk heeft een transformatie doorgemaakt van een magazine naar een compleet woonmerk dat op alle podia aanwezig is, inclusief huiscollectie, events en apps. Eind september 2014 zijn daar twee grote projecten aan toegevoegd: VT Wonen TV (op SBS6) en ons online platform voor e-commerce. We bestaan bovendien 50 jaar. Het winnen van deze prijs zou de kers op de taart zijn.'
Corinne van Duin, redactiechef van Volkskrant Magazine (Persgroep)
'De afgelopen twee jaar zijn we echt een volwaardig weekblad geworden, dat niet zou misstaan in kiosken als stand-alone titel. Niet dat we dat zouden willen, we zitten liever in die prachtige zaterdagkrant met een oplage van ruim 300.000 exemplaren. Dat maakt ons in één klap het grootste kwaliteitsweekblad van Nederland. Wel denk ik dat we nog meer op onze trom moeten gaan slaan. Via het vernieuwde Volkskrant.nl kunnen we onze content delen met de wereld. Dat geeft ons eindelijk een online presentie. En die gaan we in 2015 flink uitbouwen.'
Kortom: vijf ijzersterke kandidaten voor de Mercur-titel Tijdschrift van het Jaar. Wil je de complete interviews lezen, klik dan op de namen van de vijf hoofdredacteuren. Wie denk jij dat er gaat winnen?
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing