450.000 Nederlanders wensen elkaar online een gelukkig nieuwjaar

450.000 Nederlanders wensen elkaar online een gelukkig nieuwjaar
  • Media
  • 2 jan 2015 @ 12:51
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

Ruim 450.000 Nederlanders hebben elkaar via Twitter, Facebook, Instagram, Blogs, Fora, Youtube, Google+ en Pinterest een gelukkig nieuwjaar gewenst, aldus social media analysetool Coosto.

Het meest populaire nieuwjaarswens was “Gelukkig Nieuwjaar”, gevolgd door “Fijne Jaarwisseling” en “Beste Wensen”. Vorig jaar was “Happy New Year” nog de meest populaire wens met op twee “Beste Wensen” en “Gelukkig Nieuw Jaar” op drie. De Nederlander heeft de meeste nieuwjaarswensen verspreid via Twitter, gevolgd door Facebook. Het gebruik van beeld is flink toegenomen: werden vorig jaar nog 11 duizend berichten vergezeld van foto’s of illustraties, dit jaar waren dat er maar liefst 115 duizend.

De meest gebruikte hashtag was #2015, daarna #happynewyear en #nieuwjaar. De oliebollen waren een populair onderwerp: 59.000 mensen schreven er een berichtje over. Ook over vuurwerk is dit jaar veel geschreven: ruim 300.000 berichten. Degene met de meeste nieuwjaarswensen op zijn naam is wederom @AhenkanJeffrey, hij stuurde dit jaar 581 gepersonaliseerde wensen naar bekende en onbekende mensen op Twitter, vorig jaar waren dat er ‘slechts’ 429. Met 15 miljoen volgers was @CNNde verzender van een nieuwjaarswens die door de meeste mensen is gezien.

Als we naar de Oudejaarsconferences kijken, wint Youp van ‘t Hek het online in absolute aantallen van Guido Weijers: bijna 4000 social media berichten gingen over Youp, tegenover minder dan 1000 over Guido. Het percentage positieve berichten over Guido was hoger (31%) dan dat van Youp (21%) net als het percentage negatieve berichten: 8% voor Guido en 7% voor Youp. De schrijvers bestonden bij Youp voor 39% uit mannen en 21% uit vrouwen; bij Guido was 37% man en 25% vrouw. Het meest werd gelinkt naar de Loesje tweet: oud en nieuw als oom herman een glaasje champagne heeft gedronken is ie veel leuker dan youp.

De bovenstaande resultaten zijn gemeten om 12u op 1 januari 2015 met social media analysetool Coosto

Met social media analysetool Coosto kunnen gebruikers naast analyseren ook publiceren en reageren. De data in Coosto wordt continu ververst met resultaten uit ruim 400.000 bronnen als Twitter, Facebook, Blendle, nieuwssites en blogs. Klanten hebben naast real-time resultaten de mogelijkheid in de miljarden documenten terug te zoeken en zo trends te signaleren. De software van Coosto levert relevante resultaten voor PR- en communicatieprofessionals die reputatie willen meten, voor klantenserviceteams die via sociale media klachten afhandelen en marketingafdelingen die de eigen prestaties willen meten. Coosto is marktleider en het klantportfolio bestaat uit grote A-merken zoals Microsoft, Samsung, Het Rode Kruis, ANWB en TUI.

www.coosto.com 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken