CvdM dreigt NOS met dwangsom
- Media
- 20 jan 2015 @ 10:42
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - TelevisiePolitiekRechtenVoetbal
- 20 jan 2015 @ 10:42
- Redactie Media
De NOS mag bij samenvattingen van het betaald voetbal geen platform bieden aan de betaalzender Fox Sports. Gebeurt dat wel, dan dreigt een dwangsom die kan oplopen tot een miljoen euro. Dat heeft het Commissariaat voor de Media (CvdM) laten weten.
Het Commissariaat voor de Media heeft de last onder dwangsom gepubliceerd die het heeft opgelegd aan de NOS voor het Eredivisie contract. De NOS heeft bij de aankoop van de rechten op de Eredivisiesamenvattingen afgesproken dat in zijn programma’s een platform zou worden geboden voor de groei van de betaalzender Fox Sports. Het Commissariaat geeft de NOS tot 18 maart de tijd om de afspraken aan te passen. Het Commissariaat zal zijn onderzoek vervolgen en verbreden naar andere partijen, waaronder de STER.
Het Commissariaat ziet toe op de transparantie en onafhankelijkheid van media. Het programma-aanbod moet op basis van eigen redactionele keuzes en onafhankelijk van commerciële invloeden tot stand komen. Het dienen van de commerciële belangen van Fox Sports is in strijd met de Mediawet. Voor de kijker is niet transparant dat commerciële beïnvloeding is beoogd.
Nadat het Commissariaat in september een voornemen tot het opleggen van een last onder dwangsom had bekend gemaakt, heeft de NOS de afspraken aangepast. Ook met de nieuwe, minder vergaande, afspraken blijft de NOS zich echter dienstbaar maken aan de commerciële belangen van Fox Sports.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing