Google is het meest vertrouwde nieuwsmerk

Google is het meest vertrouwde nieuwsmerk
  • Media
  • 22 jan 2015 @ 12:22
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediastrategieMediaOnderzoekJournalistiekMerken

Uit een onderzoek onder 27.000 mensen in meerdere landen blijkt dat Google en niet de traditionele media als meest vertrouwde bron voor nieuws geldt. Tegelijk daalde het vertrouwen in gangbare media. De Edelman Trust Barometer, uitgevoerd door ’s werelds grootste PR-bureau, wordt jaarlijks gehouden. In 2014 vertrouwde 65% van de ondervraagden gangbare nieuwsbedrijven; dit jaar is dat gedaald naar 62%. Volgens Edelman geven mensen de voorkeur aan een ’samengesteld’ nieuwsoverzicht uit meerdere bronnen, zoals Google News dat biedt, in plaats van nieuws vanuit één standpunt.

De 15e editie van de wereldwijde Edelman Trust Barometer toont aan dat - na drie jaar daling - het vertrouwen in het bedrijfsleven in Nederland sterk is toegenomen onder het geïnformeerde publiek, van 54 procent (2014) naar 66 procent (2015). Vertrouwensscores stagneerden bij het algemene publiek. Het feit dat het bedrijfsleven economische groei realiseert (76 procent) en bijdraagt aan een betere wereld (48 procent) zijn volgens het geïnformeerde publiek de redenen voor de stijging. Niet alle bedrijfstypen genieten evenveel vertrouwen: familiebedrijven (85 procent) worden meer vertrouwd dan grote bedrijven (60 procent). De grote paradox dit jaar is dat ondanks het toegenomen vertrouwen in het bedrijfsleven, Nederlanders sceptisch blijven over de leiders van grote bedrijven. Met slechts 26 procent worden CEO’s in Nederland het minst vertrouwd van alle onderzochte landen.

Vertrouwen in innovatie

Voor het eerst onderzocht Edelman het verband tussen vertrouwen en innovatie. Van het algemene publiek vindt 48 procent dat innovatie te snel gaat en dat het met name wordt gedreven door hebzucht (72 procent) en de groeitargets van bedrijven (65 procent). Slechts 16 procent denkt dat innovaties ontwikkeld worden om de kwaliteit van leven te verbeteren.

'Het tempo van technologische ontwikkelingen is nog nooit zo hoog geweest', zegt Annemieke Kievit, General Manager, Edelman Nederland. 'Hoewel innovatie een vertrouwensimpuls zou moeten geven, doet dit het niet vanzelfsprekend. Een groot aantal van de respondenten blijkt de motieven voor innovatie te wantrouwen. Soms lijkt het alsof bedrijven alleen vernieuwen omwille van het innoveren, zonder daadwerkelijk op een maatschappelijke of persoonlijke behoefte in te spelen. En dat terwijl 81 procent vindt dat een bedrijf winst kan maken en tegelijkertijd kan bijdragen aan een betere wereld.'

Scepsis over cloud computing

De mate van vertrouwen in een bepaalde sector geeft geen garanties voor het vertrouwen in innovaties binnen die industrie. Zo is de technologiesector met 83 procent een van de meest vertrouwde sectoren, maar slechts 52 procent van het geïnformeerde publiek is ervan overtuigd dat het op verantwoorde wijze cloud computing ontwikkelt. Vertrouwen is ook hoog in de voedingssector (62 procent), maar genetisch gemodificeerde voedingsmiddelen (32 procent) worden met meer scepsis bekeken. Hetzelfde geldt voor de energiesector (56 procent) en hydraulisch fractureren (fraccen, 38 procent).

Volgens de respondenten kan een bedrijf het vertrouwen in de innovaties binnen zijn sector doen groeien door testresultaten publiekelijk beschikbaar te maken (78 procent), samenwerkingen aan te gaan met geloofwaardige derde partijen (76 procent) en klinische studies of betatests uit te voeren (66 procent).

Vertrouwen in woordvoerders en media

Academici en experts uit de industrie (75 procent), technische experts binnen een bedrijf (70 procent) en 'mensen zoals ikzelf’ (63 procent) blijven de meest geloofwaardige woordvoerders voor een bedrijf. Als content creators worden academische experts (73 procent) en vrienden en familie (70 procent) het meest vertrouwd; beroemdheden daarentegen het minst (21 procent). Traditionele media (69 procent) zijn nog steeds de meest betrouwbare bron voor algemene informatie en nieuws. 'Owned' (eigen) media, zoals de websites en social media-kanalen van bedrijven, heeft als mediabron een enorme sprong in geloofwaardigheid gemaakt; de helft van het geïnformeerde publiek (49 procent) vertrouwt de websites van bedrijven (2014: 38 procent).

Lees ook: Google The Most Trusted Brand in News (Newsweek)



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken