Stichting Kijkonderzoek gaat online commercials meten

Stichting Kijkonderzoek gaat online commercials meten
  • Media
  • 28 jan 2015 @ 14:01
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediaVideoReclameBereikKijkcijfers

Stichting Kijkonderzoek gaat zijn onderzoeksterrein verbreden. Behalve online video en de digitale uitzendingen van tv-zenders, gaat SKO nu ook video-commercials meten. Bovendien is Sanoma toegetreden als klant.

Om dit alles mogelijk te maken breidt SKO zijn contract met marktonderzoeksbureau Nielsen uit, zo meldt Emerce. De online metingen zullen worden verricht door zowel Nielsen als comScore en GfK. 

De te onderzoeken metadata worden onderdeel van de SKO’s online videocijfers, maar zullen ook apart aan de markt worden geleverd. Mediabureaus, adverteerders en uitgevers krijgen hiermee een nieuw gestandaardiseerd ijkpunt voor online videoreclame.

Tot op heden deed SKO louter onderzoek naar een vaste groep leden: de verschillende tv-zenders. Met Sanoma treedt een relatieve buitenstaander toe, al is de uitgever eigenaar van SBS Broadcasting en een grote speler op internet. SKO meet voortaan ook de video’s op Sanoma-websites en de commercials die daar worden vertoond.

Deze verandering in het meten van reclame-bereik moet gezien worden in het licht van de steeds kritischer houding van marktpartijen en adverteerders richting de traditionele bereiksdata. Dit leidde al tot veranderingen bij de meetspecialisten: zo fuseerde HOI eind vorig jaar met NOM. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken