Regionale pers vraagt om gemeentelijke fondsen
- Media
- 16 feb 2015 @ 10:01
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintMediaPolitiekJournalistiekTelevisie
- 16 feb 2015 @ 10:01
- Redactie Media
Om kwaliteitsjournalistiek in de regio te behouden en het bereik te vergroten moeten er gemeentelijke stichtingen (fondsen) worden opgericht. Die oproep deed het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek donderdag aan minister Plasterk bij de presentatie van een onderzoek naar de regionale pers. Inmiddels heeft GroenLinks in Drenthe vragen gesteld over een speciaal stimuleringsfonds voor de journalistiek in de noordelijke provincies.
Het is slecht gesteld met de journalistiek in de regio. Online brengen zij weinig nieuws, terwijl het publiek daar wel steeds vaker zoekt naar nieuws. Om het tij te keren zouden er volgens hoogleraar en mede-onderzoeker Henri Beunders (Erasmus Universiteit) lokale fondsen kunnen worden opgericht waar elke bewoners ‘bijvoorbeeld 2 euro' in doneert. Hij stelt ook voor dat de gemeenten een deel van hun communicatiebudget naar de fondsen moeten overmaken.
De regionale journalistiek is als gevolg van decennia van bezuinigingen niet langer in staat de taak uit te oefenen die lange tijd vanzelfsprekend leek: het controleren van de macht op lokaal en regionaal niveau. De papieren dagbladen blijken nog de beste ‘waakhonden’ te zijn, blijkt uit het onderzoek. Ze bevatten bovendien gemiddeld twee tot drie keer meer nieuws dan op hun websites wordt aangetroffen. Gemeentelijke inwoners zoeken hun lokale nieuws echter steeds vaker online.
Nieuwe ‘aanbieders’ zijn vooralsnog niet in staat de gaten te dichten. De onderzoekers roepen de lokale en regionale kranten op hun bereik te vergroten door hun digitale kanalen te voorzien van eigenstandige journalistieke content. Maar de kranten kunnen het niet alleen. De gemeentelijke mediastichtingen moeten daarom journalistieke activiteiten en projecten gaan financieren, met kwaliteit en bereik als maatstaven. Ook het Rijk moet meewerken.
‘Het kan een deel van de financiering van regionale omroepen aanwijzen om regionale en lokale digitalisering te stimuleren waarmee specifieke regionale en lokale content beschikbaar komt’, zo citeert Villamedia.nl Henri Beunders.
Het Stimuleringsfonds liet ook onderzoeken hoe gemeenten aankijken tegen lokale en regionale media. Uit een enquête blijkt dat zowel raadsleden (80%) als wethouders (71%) in grote meerderheid vinden dat onafhankelijke lokale en regionale media cruciaal zijn voor het goed functioneren van de lokale democratie. De provinciale GroenLinks-fractie in Drenthe heeft inmiddels vragen gesteld over de oprichting van een speciaal stimuleringsfonds voor de noordelijke journalistiek.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- regionale omroep
- GroenLinks
- journalistiek
- televisie
- politiek
- dagbladen
- Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
- subsidie
- regionale pers
- provincies
- omroep
- Plasterk
- fonds
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing