RTL4 en NPO3 profiteerden van NOS Journaal op zwart

RTL4 en NPO3 profiteerden van NOS Journaal op zwart
  • Media
  • 3 feb 2015 @ 11:19
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • KijkcijfersTelevisieJournalistiekMediabureauBereik

Een tv-avond zonder NOS Achtuurjournaal was in zestig jaar nog niet voorgekomen. Totdat afgelopen donderdag door een redactiegijzeling het beeld op NPO1 ruim een uur op ‘Even geduld AUB’ bleef staan. Ook NPO2 zond op prime time geen bewegend beeld uit. Wat gebeurt er met ons kijkpatroon als sterk bepalende zenders ineens op zwart gaan? Uit een analyse van de kijkcijfers door mediabureau Mediaxplain blijkt dat Nederland massaal de zenders op volgorde afloopt via de afstandbediening: vooral NPO3 en RTL4 trokken afgelopen donderdag meer kijkers.

De eerste verschuivingen in kijkgedrag vonden afgelopen donderdag al direct na acht uur plaats. Kijkers zapten massaal weg bij NPO1 op zoek naar andere programmering. In het eerste kwartier trokken vooral bovengemiddeld veel kijkers naar NPO2 en NPO3. Nadat ook rond 20:10 uur de reguliere programmering op NPO2 stopte en die zender eveneens op zwart ging, kozen kijkers vooral de uitzendingen op RTL4 en NPO3.

Een terugkeer van de kijkers naar NPO1 liet minder snel op zich wachten dan wellicht gedacht. Rond negen uur startte de redactie van NOS Den Haag met een uitzending vanuit de Hofstad op NPO1. Die ingelaste nieuwsuitzending over de gijzeling in Hilversum trok al snel de gebruikelijke kijkersaandelen weer terug naar de eerste zender. Vanaf kwart over negen ’s avonds trok de zender alweer de op dat tijdstip gebruikelijke forse aantal kijkersaandelen van Wie is de Mol?

'Het is opvallend om te zien dat het kijkersaandeel dat NPO1 verliest door op zwart te gaan, vrijwel uitsluitend terug te vinden is bij de andere NPO-zenders en RTL4', zegt strategy director Christiaan van Betuw van Mediaxplain. 'De kleinere zenders van RTL en alle zenders van het SBS-portfolio worden klaarblijkelijk in dergelijke situaties maar in beperkte mate gevonden. De analyse onderstreept nog maar eens de kracht van het eerste kanaal en het gewoontepatroon van de kijkers, die na een korte onderbreking weer snel de weg terugvinden naar hun gebruikelijke zender.' 

Hieronder de kijkcijfers van NPO1 tussen half negen en half tien op donderdagen in januari. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken