Sanoma ziet winst in Nederland dalen
- Media
- 5 feb 2015 @ 13:16
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PrintOnlineMediaJournalistiekZakelijk
- 5 feb 2015 @ 13:16
- Redactie Media
Het reorganiserende Sanoma heeft de omzet en operationele winst in Nederland het afgelopen jaar zien dalen. Het mediabedrijf zegt rekening te hebben gehouden met deze tegenvaller, zo bleek bij de presentatie van de jaarcijfers.
In Nederland presteerde Sanoma vorig jaar iets slechter dan een jaar eerder, voornamelijk als gevolg van zwakkere resultaten op digitaal gebied en kosten in verband met investeringen in verschillende crossmediale initiatieven. De operationele winst van de activiteiten in Nederland kwam uit op 65 miljoen euro. Een jaar eerder was dit nog ruim 73 miljoen euro.
Mede doordat er vorig jaar veel tijdschriften werden afgestoten als gevolg van de in 2013 aangekondigde reorganisatie, daalde de jaaromzet van het Finse moederbedrijf met 8,7% tot ruim 1,9 miljard euro. In Nederland liep de omzet met 4,8% terug tot een kleine 653 miljoen euro. Deze terugval was in lijn met de verwachtingen van het bedrijf. Sanoma rekent erop concernbreed pas vanaf 2016 weer te groeien op eigen kracht.
Goed nieuws is dat het Finse concern vorig jaar weer winst maakte, waar een jaar eerder nog een groot verlies werd geleden. Bij de presentatie van de jaarcijfers meldde Sanoma donderdag dat de nettowinst uitkwam op 61,6 miljoen euro. In 2013 ging nog een verlies van 320,3 miljoen euro in de boeken.
In het vierde kwartaal vorig jaar werd wel ruim 104 miljoen euro verlies gemaakt, tegen dik 31 miljoen een jaar eerder. De resultaten werden onder meer gedrukt door lagere advertentie-inkomsten. Ook kosten in verband met de reorganisatie haalden de winstgevendheid omlaag.
Lees ook: Sanoma schrapt 500 banen en 32 titels
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Sanoma
- winst
- mediabedrijf
- resultaat
- jaarcijfers
- uitgeverij
- zakelijk
- omzet
- bedrijfsresultaat
- cijfers
- reorganisatie
- 2014
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing